Weekly News

Amazon – Skræmmende konkurrent eller kærkommen katalysator?

Amazon sluger med en umættelig sult store markedsandele i hele verden. Nu er giganten på vej til Danmark. Spørgsmålet er, om Amazon bliver en altædende konkurrent eller en kærkommen katalysator?

Det kræver knaldhårdt arbejde, bedre udnyttelse af teknologi og samarbejde på tværs af brancher.

Amazon er en af de mest succesfulde virksomheder i verden. Jeff Bezoz’ amerikanske gigant solgte for over 1.000 mia. kr. i 2017. Virksomheden har hjemmebane i USA, hvor 43 procent af alle netkøb skete hos Amazon i 2016, men er også en enorm spiller på europæiske markeder som England, Tyskland og Frankrig, hvor Amazon sidder på tocifrede markedsandele. I Danmark er andelen på 1,8 procent.

Amazon er nu så stor, at alene rygterne om, at de går ind på nye markeder, kan sende aktierne til tælling og få store virksomheder til at tænde advarselslamperne.

Det kan jeg godt forstå. For man kan ikke – og man bør ikke – ignorere Amazon.

Vil man forstå Amazons ambition og forretningsmodel, er det en god idé at kigge på en af gigantens kronjuveler: Amazon Prime.

Prime-programmet er et medlemskab, som giver kunderne en række fordele såsom hurtigere levering, ekstra rabatter, streaming og meget, meget mere. Sammen med bl.a. Alexa (bestil dine varer via en højtaler), dash-buttons med lynhurtig og nem bestilling og en enorm mængde data og produkter, skaber Prime en kundeoplevelse, der betyder, at mange kunder end ikke overvejer at handle andre steder end Amazon. På hjemmemarkedet i USA begynder 29 procent af forbrugerne med at søge på Amazon, når de er på jagt efter et produkt. 15 procent begynder på en søgemaskine. Opsigtsvækkende og imponerende.

I den seneste tid har de danske jungletrommer været på overarbejde. Amazon er på vej.

Vi ved ikke hvornår og hvordan, men én ting er sikkert; Amazon er en konkurrent, hvis lige vi aldrig har set, og når Jeff Bezoz kaster sig over det danske marked, får det konsekvenser for både fysiske og digitale butikker. Alt andet vil være naivt at tro.

Det betyder dog ikke, at danske virksomheder skal slå op i banen og lade Amazon opsluge deres kunder. Nej, vi skal give Amazon kamp til stregen.

Det kræver knaldhårdt arbejde, bedre udnyttelse af teknologi og samarbejde på tværs af brancher. Det nytter ikke, at fysiske butikker og netbutikker bekæmper hinanden, mens en gigantisk konkurrent sparker døren ind.

Branchen skal reagere, men der er også brug for politisk opbakning. Politikerne skal sikre gode vilkår for virksomhederne, der ofte må kæmpe med rigide regler og unfair konkurrencevilkår, og de skal gøde jorden, så opblomstringen af unge iværksættere fortsætter. Heldigvis oplever jeg, at politikerne i stigende grad er opmærksomme på udfordringen.

Tilbage til spørgsmålet. Er Amazon en altædende konkurrent eller en kærkommen katalysator?

Hvis vi i dansk e- og detailhandel hurtigt erkender, at vi ikke kan vinde kampen alene, og at vi skal blive endnu bedre til at udvikle og udnytte nye teknologier og levere sublime kundeoplevelser, så kan vi forvandle respekten og frygten for Amazon til en katalysator, der giver os et nødvendigt spark i konkurrencen. Alternativet er at lade Amazon opsluge forbrugerne, som det er sket i USA og andre steder.

Jeg håber, at vi sammen vælger at vise Amazon, at vi er klar til konkurrencen. 

Del

Journalist

Niels Ralund, adm. direktør i FDIH, Foreningen for Dansk Internethandel

Andre artikler