Weekly News

Bæredygtighed uden buzzwords

For Berendsen handler bæredygtighed ikke om enkeltstående produkter og tiltag, men om at tænke det ind i hele forretningen.

Folk skal jo have vasket tøj.

Cirkulær økonomi, produkter som service og livstidsforlængelse af produkter er alle blevet buzzwords i det tiltagende fokus på miljø og bæredygtighed. Berendsen er førende i branchen på området, og det skyldes i høj grad, at de gør som de hele tiden har gjort – tænker mennesker, miljø og minimering af ressourceforbrug og grønt fodaftryk ind i hele deres forretning. Det er bæredygtigt for både miljøet og på bundlinjen.

– Når vi snakker med kolleger, kan de godt blive meget forvirrede over de mange begreber inden for CSR, fortæller Anne-Sophie Stokbro, CSR-chef i Berendsen.

Men når det bliver forklaret stille og roligt, så er det ikke så kompliceret, mener CSR-chefen. Det handler om at gøre en indsats der hvor ens kerneforretning har et fodaftryk. Og når man dykker ned i det bliver det hurtigt klart, at det kræver en helhedsorienteret indsats.

– Man påvirker miljøet væsentligt, når man vasker tøj, hjemme mere end på et industrivaskeri, fortæller Anne-Sophie Stokbro.

– Men folk skal jo have vasket tøj, fortsætter hun.

Berendsens forretning er vask og leje af tekstiler og hygiejneartikler. Hos Berendsen er sengelinned, kokketøj og mopper ikke noget man køber, men noget man lejer. Det er en cirkulær forretningsmodel, der danner grundlaget for virksomheden, og det giver nogle unikke muligheder for hele tiden at tænke i ressourceoptimering og bæredygtighed. Berendsen ejer tekstilerne, så de har fuld kontrol med deres livscyklus, og har en interesse i at de holder så længe som muligt. Og når deres første livscyklus kommer til ende, kan de tage dem ud og sikre, at de bliver genanvendt på forsvarlig vis.

– Hver gang du kasserer tekstiler, sviner du, så det handler om at gøre første livscyklus så lang som muligt, fortæller Anne-Sophie Stokbro.

Et eksempel på helhedstænkning af bæredygtighed er Berendsens serie af toiletprodukter. En klassisk sæbedispenser starter som rå plastic og slutter i forbrændingen efter en enkelt livscyklus, men Berendsen har taget et opgør med denne model, og har skiftet den lineære model ud med en, hvor råmaterialerne kommer tilbage i kredsløb og bliver genanvendt. Derved tager valget af bæredygtighedstiltag udgangspunkt i det konkrete produkt eller ydelse.

Virksomhedens hygiejnelinje har, som det første på det danske marked opnået en Cradle to Cradle-certificering, og det betyder, at de er bygget til at blive skilt ad efter endt levetid og de enkelte materialer kan genanvendes til nye råmaterialer. Konkret betyder det, at udtjente sæbedispensere kan blive til skovle eller blomsterkasser, og råmaterialerne bliver derfor recirkuleret til gavn for miljøet.

Anne-Sophie Stokbro gør meget ud af at fortælle, at det ikke handler om sæbedispensere, men om gennemsigtighed og en helhedsorienteret tilgang til bæredygtighed og forretning. Den skal omfatte hele virksomheden, og ikke enkelte produkter, som man kan tage frem og sætte op på en piedestal.

Og så handler det om god forretning. Bæredygtighed er i høj grad også et spørgsmål om at differentiere sig fra konkurrenter, og finde fælles fodslag med kunder som har samme vision.

– Når vi i dag gør det andre ikke vil, så kan vi i morgen gøre det som andre ikke kan, fortæller Anne-Sophie Stokbro. 

Del

Journalist

Magnus Bundgaard Nielsen

Andre artikler