Weekly News

Bliver Virtual Reality det nye sort?

Efter et langt tilløb kan Virtual Reality være på vej til at blive det nye sort i detailhandelen, lyder det fra organisationen Dansk Erhverv.

Virtual Reality er langt om længe kommet i en udgave, der faktisk fungerer.

I 1990’erne talte man meget om Virtual Reality som en teknologi, der højst sandsynligt ville revolutionere hele verden inklusive vores måde at interagere med hinanden på. Med et bevægelsesfølsomt display monteret på hovedet ville brugeren kunne træde ind i en computerskabt verden, hvor man kunne foretage sig stort set alt, uden at skulle træde udenfor hjemmets fire vægge.

De teknologibegejstrede så vanen tro muligheder, mens kritikerne frygtede, at ensomme og isolerede mennesker ville blive resultatet. For hvorfor gå udenfor sin dør, hvis alt inklusive arbejde, indkøb og sex kunne klares digitalt?

Som tiden gik, viste det sig dog, at begge parter havde gjort regning uden vært. Datidens teknologiske begrænsninger betød nemlig, at man som bruger af Virtual Reality skulle væbne sig med masser af tålmodighed, og samtidig have en ualmindelig god fantasi for at opnå en følelse af at befinde sig i en kunstig virkelighed. Dermed gik dampen af Virtual Reality, og offentligheden begyndte at snakke om noget andet.

Lige indtil i dag 20-25 år senere. For offentligheden fandt måske nok noget andet at gå op i, men forskningen og den teknologiske udvikling fortsatte ufortrødent. Faktisk er man i dag nået så langt, at organisationen Dansk Erhverv peger på forskellige varianter af Virtual Reality som noget, der kan blive den næste store trend inden for detailhandelen.

– Virtual Reality er langt om længe kommet i en udgave, der faktisk fungerer, og som er så billig, at det er en overkommelig investering for de fleste. Det giver ikke mindst nogle helt nye og meget spændende muligheder for detailhandelen, siger Janus Sandsgaard, der er fagchef for IT og Digitalisering i Dansk Erhverv.

Som eksempel peger han på køkkenproducenten Invita, der rent faktisk gør brug af Virtual Reality, når man skal hjælpe kunder med at vælge det helt rette køkken med de helt rigtige farver, profiler og materialer.

– Invita er nok blandt dem, der er længst fremme på VR-fronten. Det betyder, at du kan gå ind i et af deres showrooms og få et par VR-briller på, hvorefter du kan kigge på et køkken og ved hjælp af teknologien få det visualiseret med et væld af forskellige variationer, siger Janus Sandsgaard og fortsætter:

– For kunden betyder det, at man ikke i samme grad behøver bruge sin fantasi for at forestille sig, hvordan en given kombination af f.eks. materialer ser ud – og dermed bliver sikkerheden i købet naturligvis større. Og for Invita – eller andre, der måtte bruge teknologien, betyder det selvfølgelig, at man ikke behøver have en lang række demonstrationskøkkener stillet op. I realiteten behøver man meget lidt plads, når man sælger sine varer på denne måde, siger Janus Sandsgaard.

Han peger på et andet eksempel fra den virkelige verden. Et eksempel, der måske kan kaldes et spin-off fra Virtual Reality.

– Det handler om, at virksomheden Spinchy, der sælger high-end køkkenmaskiner, har indgået et samarbejde med Invita. Når kunden beskuer forskellige køkkenvarianter gennem Invitas VR-briller, ser vedkommende ikke bare tomme køkkener. De ser derimod køkkener, der er udstyret med espressomaskiner, røremaskiner og lignende fra Spinchy. Det er rigtig godt set af en lille familiedrevet virksomhed som Spinchy, at Virtual Reality giver nogle helt nye muligheder for det, man kunne kalde product placement, siger Janus Sandsgaard.

Men på andre områder har man også opdaget de muligheder, som Virtual Reality tilbyder. F.eks. er VR helt oplagt for ejendomsmæglere, der beskæftiger sig med projektsalg.

– Det kan i sagens natur være en udfordring at sælge en ejendom, der endnu ikke er bygget, og hvor køber skal kunne forestille sig det endelige resultat. Ejendomsmægleren kan jo sagtens stå og fortælle om ”byens puls” og om ”bølgeskvulp” i strandkanten, men det er altså ikke det samme, som at høre og fornemme det med sine egne sanser. Og der kommer Virtual Reality igen ind og tilbyder en løsning, der måske er mere overbevisende.

Som et sidste eksempel nævner Janus Sandsgaard fænomenet, der går under betegnelsen Augmentet Reality – eller på dansk ”udvidet virkelighed”. Her ser man ud gennem brillen, som man ville gøre gennem en almindelig brille. Men ovenpå synsindtrykket lægges et computerskabt lag, som f.eks. kan supplere det sete med forskellige elementer. Det kunne f.eks. være en sofa, som man på den måde kan visualisere i sin egen dagligstue.

– IKEA eksperimenterer pt. med Augmentet Reality, som efter alt at dømme også tilbyder store fordele for både sælger og køber, siger Janus Sandsgaard. 

Fakta

Augmented Reality eller ”udvidet virkelighed” kombinerer data fra den fysiske verden med virtuelle data, f.eks. ved brug af grafik og lyd. Teknikken vil også kunne anvendes i forbindelse med f.eks. kundesupport, hvor supporteren kan se det samme som brugeren og rådgive i processen.

Del

Journalist

Frank Ulstrup

Andre artikler