Weekly News

Kronikør: Birgitte Hass

Butikken er død, butikken længe leve!

Eksperter har i årenes løb stået i kø for at spå den fysiske butiks snarlige død, men det er ikke sket. Til gengæld skal den succesfulde butik på mange måder ændre sig og i langt højere grad integrere online-verdenen.

Butikken som det hyggelige lokale samlingspunkt, hvor man kan møde andre med samme interesser som en selv, og hvor man gik ind for at få ekspertråd, opleve varen og i sidste ende købe den, er både en farlig illusion og mere virkelig og rigtig end nogensinde før.

Farlig fordi de færreste kunder i dag har en ren butiksadfærd, og man går glip af omsætning, hvis man tror, at kundeinteraktionen kun foregår i ens fysiske butik.

Men også sand fordi kunderne stadig søger information, råd og produkter. De gør det bare på tværs af langt flere platforme end nogensinde før – og de forventer, at din butik også er til stede, hvor de er.

Som detailhandler er der især fem trends, du skal forholde dig til, hvis du vil klare dig i en skærpet digital konkurrence, hvor især udenlandske spillere vil udfordre din forretning.

1. Markedsføring med billeder og stemme

50 procent af alle søgninger vil i 2020 sandsynligvis være stemme- eller billedsøgninger, hvor kunder, hvis de f.eks. ser en flot kjole på et billede, hurtigt får mulighed for at købe den.

Man kan allerede se store virksomheder som Pinterest, Amazon og eBay arbejde aktivt med disse løsninger for at få kunder i butikken.

2. Mobilen overtager PC’en

I 2018 forventer man, at 70 procent af al e-handel i USA vil foregå via mobilen. Da kineserne holdt Singles Day salg i november 2017, foregik 90 procent af deres 160 mia. kr. samlede salg allerede via mobilen.

En adfærd, der også rammer Danmark, hvor hver tredje dansker fortæller, at de forventer, at mobilen bliver deres foretrukne enhed til e-handel.

Er dine salgskanaler ikke allerede optimeret til mobilen, så er det nu, du skal få det gjort.

Du skal bl.a. sætte dine sider og SEO op, så de indeholder flere long-tail søgeord, da kunderne bruger mere naturligt talesprog og hv-ord, når de f.eks. beder Siri om hjælp til at finde ting på nettet.

3. Øget automatisering

Investeringerne i automatisering i alt fra markedsføring og salg til lagerstyring og levering stiger. Ikke kun fordi det sænker omkostninger og fejl, men også fordi det giver en bedre kundeoplevelse og meromsætning.

Efter Amazons patent på 1-click-shopping udløb sidste år, vil vi helt sikkert se flere butikker med hurtig udtjekning og med garanti for levering samme eller næste dag.

Og det giver god mening, for i gennemsnit efterlader 70 procent af de besøgende deres online indkøbsvogne fulde, da processen er for besværlig.

4. Markedspladserne vinder frem

44 procent af al e-handel i USA sker via Amazon, og 55 procent af alle deres produktsøgninger starter der. Og nu kommer Amazon snart til Danmark.

Ligesom med andre markedspladser er det en god mulighed for at få potentielle kunder til at finde ens produkter. Så undersøg om det kan betale sig for din butik at være på en online markedsplads.

5. Genfødslen af den fysiske butik

Over halvdelen af alle millenials foretrækker stadig at besøge en fysisk butik på et eller andet tidspunkt af deres købsrejse, og man ser da også, at tidligere rene onlinebutikker som Amazon og danske Coolshop nu åbner fysiske butikker.

Faktisk søger 82 procent af mobilbrugerne efter lokale butikker, og 18 procent af de lokale søgninger ender med salg inden for 24 timer. Så det kan betale sig at være til stede fysisk – så længe man husker, at man også skal være til at finde online. 

Del

Journalist

Birgitte Hass, adm. direktør i IT-Branchen

Andre artikler