Weekly News

Chatten holder på kunderne

Chatfunktioner bliver stadigt mere udbredt på webshops. Og det er der grund til, fortæller direktør i Netop Business Solutions Per Schøtt, der her giver et overblik over fordelene ved en god chatfunktion.

– Når dialogen med kunderne flyttes fra mail og telefon og over i en chatfunktion sparer det tid, fordi man kan have gang i flere dialoger på samme tid. Samtidig giver det øget tilfredshed hos kunderne, der omgående kan få svar på spørgsmål, siger Per Schøtt, der sammenligner den gode chatfunktion med en opmærksom ekspedient, der står klar med hjælp, når kunden har behov for det, og ellers holder sig i baggrunden. Han fremhæver også muligheden for prædefinerede svar.

– Hvis man ofte får det samme spørgsmål om f.eks. leveringstider, kan man have et færdigt svar, der let kan tilpasses den enkelte kunde, siger direktøren, der også peger på fordelen i at kunne lave avanceret statistik ud fra chatsystemet, så man f.eks. ved, hvornår der er belastning og hvilke spørgsmål, man ofte får.

Per Schøtt udpeger nogle af de egenskaber, der i hans øjne kendetegner den gode chatløsning.

– Den skal være fleksibel, så den kun popper op på tidspunkter, hvor man forventer, at kunden har spørgsmål i f.eks. tjek-ud-fasen. Samtidig skal den være let at bruge for både kunder og medarbejdere. Og så skal man sikre, at leverandøren yder support og giver mulighed for, at systemet kan skaleres. En billig løsning kan hurtigt vise sig at være dyr, hvis ikke den kan tilpasses. Og så er det en god idé at vælge et system, der giver mulighed for at sætte chatknapper i f.eks. bannere, mailsignaturer og fakturaer, siger Per Schøtt. 

Del

Journalist

Tim Panduro

Andre artikler