Weekly News

Ekspertpanel om miljømærkning

1. Hvilke krav stilles for at et produkt kan opnå jeres mærke/certificering?

2. Hvilke fordele opnår forbrugeren ved at købe produkter der er certificerede?

3. Hvor mange produkter er/har I certificerede/certificeret, og hvor kendt er ordningen?


AllergyCertified

Lene Stiil, CEO & Co-founder, AllergyCertified

1. Vigtigste krav er, at man skal kunne bruge et allergycertified produkt, også selvom man allerede har allergi. Dét gør vores kriterier strenge, og at vi kender samtlige ingredienser helt ned på råvareniveau.

2. Man ved, at samtlige stoffer i produktet er taget med i vores vurdering, og dermed minimerer man risikoen for at udvikle allergi. Og har man allerede allergi over for et stof, kan man stadig bruge de produkter vi certificerer, da vores risikovurdering tager hensyn til allergikere.

3. Vi har certificeret 600 produkter på de første tre år, og regner med at nå på den anden side af 1.000 ved årets udgang. Særligt apotekerne har et stort kendskab til mærket. Her har vi certificeret 100 produkter fra bl.a. Decubal, Faaborg Pharma, og Dermalog. Køber man make-up i Magasin eller hos Matas finder man også vores mærke på Miild, Sandstone og Nilens Jord, og i Kvickly er vi på f.eks. Derma, Dettol og GingerOragnic.

Foto: PR-foto



Den Blå Krans

Rikke Bille, chef for Den Blå Krans

1. Astma-Allergi Danmark stiller krav om, at stoffer, der giver hyppig hudallergi, ikke findes i produkterne. Vi skal have indblik i alle de anvendte kemiske stoffer, og vi tager kontakt til leverandører og underleverandører for at få samtlige oplysninger.

2. Patientforeningen Astma-Allergi Danmark står bag allergimærket Den Blå Krans. Det betyder troværdig information og grundig håndtering, da mærket er non-profit, og skabt for at hjælpe forbrugerne. Den Blå Krans samarbejder desuden med forskere, internationale NGO-organisationer og brugerne selv. Den Blå Krans er desuden et af de 16 mærker, som Forbrugerrådet anbefaler.

3. I Danmark findes der over 1.200 forskellige produkter i butikkerne, og på det internationale marked er der endnu flere. I f.eks. Kina, Australien og USA, kan man også finde Den Blå Krans. Kendskabet er højt hos forbrugerne i Danmark – i seneste undersøgelse helt oppe på 78 procent i målgruppen.

Foto: PR-foto



Svanemærket

Lisbeth Engel Hansen, kriteriechef for Svanemærket og EU-Blomsten

1. Produkter med Svanemærket skal leve op til skrappe krav til miljø og kemikalier i alle relevante dele af produktets livscyklus. F.eks. må plejeprodukter ikke tilsættes parabener, stoffer der er klassificeret allergifremkaldende eller mikroplast. Og mad- og bagepapir samt møbler og tekstiler må ikke være tilsat fluorstoffer.

2. Når man vælger svanemærkede produkter, skåner man natur og miljø – og sparer på jordens ressourcer. Man passer samtidig på sig selv og sin familie. Og så kan man være tryg i sit valg, idet produkterne har været gennem en grundig kontrol. Derudover gør Svanemærket det nemt at vælge blandt de miljømæssigt bedste produkter, når man fylder indkøbskurven.

3. Der findes over 12.500 svanemærkede produkter i Danmark inden for omkring 200 typer af produkter og services, bl.a. hudpleje, bagepapir, møbler, tøj, vaskemidler og bilvaskehaller. 93 procent af danskerne kender Svanemærket.

Foto: PR-foto



EU-Blomsten

Lisbeth Engel Hansen, kriteriechef for Svanemærket og EU-Blomsten

1. Der stilles skrappe krav til miljø og kemikalier i alle relevante dele af produktets livscyklus. Det betyder bl.a., at plejeprodukter ikke er tilsat parabener, stoffer der er klassificeret som allergifremkaldende eller mikroplast. Dertil kommer, at tøj og tekstiler ikke må være tilsat fluorstoffer.

2. Man skåner natur og miljø, og sparer samtidig på jordens ressourcer. Derudover kan man være tryg i sit valg, idet produkterne har været gennem en grundig kontrol. Endelig gør EU-Blomsten det nemt at vælge blandt de miljømæssigt bedste produkter, når man køber ind.

3. Der findes over 3.000 produkter og services med EU-Blomsten i Danmark og over 50.000 i hele EU, bl.a. vaske- og rengøringsmidler, toiletpapir, tøj, TV og hoteller. 42 procent af danskerne kender EU-Blomsten.

Foto: PR-foto 

Del

Journalist

Frank Ulstrup

Andre artikler