Weekly News

Eksport stiller store krav

Gevinsten ved eksport kan være enorm – men hjemmearbejdet skal være i orden og man skal have øje for verdenssituationen, mener Dansk Erhverv.

Eksport er ikke bare en god vej til øget omsætning i den enkelte virksomhed. Det er også livsnødvendigt for Danmarks økonomi. En opgørelse fra Danmarks Statistik viste i 2017, at eksporten stod for omkring halvdelen af væksten i dansk økonomi siden finanskrisen.

Michael Bremerskov Jensen er chefkonsulent for international handel i Dansk Erhverv. Han har nogle bud på de muligheder, der ligger for danske virksomheder på eksportmarkedet – og på de udfordringer, der truer globalt.

Danske virksomheder starter ifølge chefkonsulenten normalt med Sverige og Norge og rykker så videre til det tyske marked, som eventuelt bliver springbræt til nye markeder. Før man kommer så langt, bør man dog gøre sig alvorlige overvejelser.

– Eksport er ikke for alle. Det kræver oversættelse af dokumenter, dialog med myndigheder og logistikløsninger, før produktet overhovedet kommer til salg. Så man skal virkelig være opmærksom på, om der er et marked, om man har et produkt, der er stærkt nok, og om konkurrencesituationen er til at håndtere, siger Michael Bremerskov Jensen.

Hvis man har lagt sig fast på, at man vil ud til andre lande, er hjemmearbejdet altafgørende.

– Man skal lave så meget research som muligt. Hvilke regler skal man overholde, hvordan er markedssituationen etc. Det er ofte nødvendigt at inddrage lokale konsulenter, men det er dyrt, så man skal være helt sikker på, at man har et produkt, der kan sælges, siger chefkonsulenten, der ser de danske virksomheders størrelse som den største udfordring.

– Hvis man er underleverandør til f.eks. bilindustrien, vil man opleve, at priserne bliver trykket. Derfor skal man op i skala for at blive konkurrencedygtige, og der har hele den danske underskov af små og mellemstore virksomheder en udfordring. Der er mange udgifter forbundet med at skalere op, men det er vejen frem, siger Michael Bremerskov Jensen, der dog også peger på mere beskedne tiltag.

– Man bør sørge for at have sprogkompetencer, så man kan møde kunderne på deres eget sprog og have så skarpt et produkt, at det kan konkurrere på egne præmisser. Nye virksomheder bør have eksport i sit DNA. De skal være born global og være fokuseret på eksportmarkedet allerede i etableringsfasen, siger chefkonsulenten, der nævner at virksomheder kan hente hjælp med rådgivning, konkret løsning af problemer og økonomiske garantier en lang række steder – bl.a. regionale væksthuse, Dansk Erhverv, Danish Trade Council og Eksportkreditfonden.

Selvom man som eksportvirksomhed gør alt det rigtige, kan storpolitik stikke kæppe i hjulet. Der er alvorlig tumult på handelsområdet mellem USA og EU, og Brexit-forhandlingernes resultat er voldsomt uklare.

– Det er bekymrende. Danmark er et af de mest sårbare lande, hvis der kommer en global handelskrig, fordi vores eksport udgør så stor en del af vores BNP, siger Michael Bremerskov Jensen, der dog også ser nye markeder åbne sig, selvom de næppe vil kunne fylde hullerne i eksporten fuldstændigt ved et totalt handelssammenbrud med USA og UK.

– EU har fået en fantastisk frihandelsaftale med Canada, og vi forventer en stor vækst på eksporten. Canada har stor købekraft, og det er verdens ottendestørste økonomi, siger Michael Bremerskov Jensen, der også forventer sig meget af kommende frihandelsaftaler med New Zealand og Australien. Desuden mener han, at der ligger store muligheder i Mexico og i Brasilien, hvor de senere års krise er blevet erstattet af en svag vækst.

Fakta

Virksomheder kan bl.a. få eksporthjælp her:

De regionale væksthuse

Dansk Erhverv: www.danskerhverv.dk

Danmarks Eksportkredit: www.ekf.dk

Dansk Industri: www.di.dk

Landbrug og Fødevarer: www.lf.dk

The Trade Council: www.um.dk/eksportraadet

EU-kommisionens market access teams: www.madb.europa.eu

Del

Journalist

Tim Panduro

Andre artikler