Weekly News

Klargør bilen til kør selv skiferie


Vinterferien er for mange biler en kraftpræstation ud over det sædvanlige. Forbered dig godt og undgå ubehagelige overraskelser.

Ikke så få danskere har oplevet at få kør selv vinterferien sydpå spoleret af uforudsete problemer med bilen.

For mens ferien for de fleste er afslapning og rekreation, er den for bilen en kraftanstrengelse langt ud over det sædvanlige.

Vintermagasinet har bedt biljournalist Kim Middelhede fra biltesteren.dk komme med en række tips til vinterferie-klargøring af bilen.

Sprinkler og Ad Blue

Tyskerne er ganske udmærkede købmænd, og de ved godt, at rigtig mange glemmer at fylde sprinklervæske på, før de kører hjemmefra. Af samme grund koster sprinklervæske typisk fem-seks gange så meget på en tankstation ved Autobahn, som det gør derhjemme. Husk derfor at fylde op hjemmefra, og tag eventuelt en ekstra dunk med i bagagerummet. Husk også, at du skal ned, hvor der er koldt, så sprinklervæsken skal være frostsikret ned til minus 25 grader. Lad være med at købe væsken i discountbutikker, da de ikke altid er så gode til at oplyse om kvaliteten. Samme forholdsregler gælder for dieselbiler, der er udstyret med Ad Blue teknik. Køb det hjemmefra – det er meget dyrt langs de tyske motorveje.

Batteri

Når du kommer ned i lavere temperaturer taber batteriet kapacitet, hvilket kan medføre startproblemer. Hvis du hjemmefra har oplevet, at batteriet ikke er helt så friskt, som det har været, bør du få det skiftet. Vælger du at beholde det gamle, bør du som minimum få det ladet helt op, før du kører afsted. Det kan ske på et værksted, eller du kan gøre det derhjemme, hvis du har en lille oplader.

Undgå også at have et unødvendigt stort strømforbrug på turen. Man ser ofte, at folk kører rundt med el-bagruden tændt, selv når der ikke er behov for det. Den sluger utrolig meget strøm, og bør kun være tændt, når der er problemer med dug eller is på ruden.

Frostsikring af motor

Langt de fleste biler er vandkølede, og vand kan som bekendt fryse til is, hvormed det udvider sig. Sker det, kan det medføre ekstremt store skader på motoren. I dag er alle biler fra fabrikkens side frostsikret ned til minus 25 grader, og det rækker. Men er du i tvivl om, om en tidligere ejer har hældt nyt kølevand på uden at få det frostsikret, bør du kontakte et værksted og få det kontrolleret.

Motorolie

Motorolie har det med at blive mere tyktflydende, jo ældre det bliver – og jo mere tyktflydende det er, jo sværere er det at starte motoren. Hvis det er et stykke tid siden, bilen sidst fik skiftet olie og oliefilter er det en god ide at gøre det nu.

Vinduesviskere

Vinduesviskere er et område, som mange ikke er tilstrækkeligt opmærksomme på. Alt for mange kører rundt med slidte viskere, der burde være skiftet for et halvt år siden. Kig eventuelt i servicebogen for at se med hvilke intervaller, de bør skiftes. For de fleste viskere er det ved 15.000-20.000 km.

Oplever du problemer med trafikfilm på ruderne, kan et godt gammelt husråd stadig bruges: Skær et æble eller en citron midt over, og gnid hele ruden med den. Frugtsyren opløser lynhurtigt det fedtede lag, og du skal bare skylle efter med masser af vand.

Pak bilen rigtigt

En bils køreegenskaber er helt afhængige af, hvordan vægten er fordelt i den. Det er derfor ikke ligegyldigt, hvordan du pakker din bagage. De tunge ting må absolut ikke ligge i tagboksen, men skal så langt ned i bilen som overhovedet muligt. I bagagerummet skal den tungeste bagage stå så tæt på bagsædet, som muligt.

Gummilister og låse

Frost kan få dørenes gummilister til at fryse sammen. For at undgå det, bør du smøre listerne med for eksempel silikone eller talkum. Selve låsemekanismen i dørene vil også have godt af lidt fedt, så du ikke pludselig står og ikke kan komme ind i bilen.

Vinterdæk

Rigtig mange danskere kører rundt på slidte sommerdæk i snefyldte landskaber. Dermed risikerer de ikke bare at få afbrudt ferien, de udsætter også sig selv og andre for stor fare. Rigtig mange ulykker kunne undgås, hvis alle kørte med vinterdæk, når føret kræver det. Husk, at der altid skal være minimum tre millimeter mønster på dækkene. Det kan også være en god ide at have snekæder med i bagagerummet. Skal du for eksempel over et bjergpas, kan det være et krav fra myndighedernes side. Det giver rigtig god mening, når man tænker på, at der i Alperne findes en del steder, hvor der ikke er noget autoværn. Det anbefales, at man øver sig i at montere snekæderne hjemmefra.

Lygter

Blinklys og lygter er noget af det allermest basale, men faktisk noget af det, man oftest glemmer. Det kan ikke siges ofte nok: Få nu tjekket de lygter! Det er såre simpelt, og du kan endda gøre det selv. Kør hen foran en glasfacade, så du kan se bilens spejlbillede. Her er det meget let at se, om der er det lys, der skal være, og om blinklysene virker. Derefter bakker du op til ruden og tjekker de bageste blinklys, bremselys og kørelys. Det tager fem minutter og er en rigtig god investering, nu hvor du skal ned og køre på alt fra Autobahn til små snoede bjergveje i al slags vejr.

Fakta

Tips

Hvis man gerne vil undgå at bruge sin ferie i en tysk motorvejskø, kan det anbefales at benytte sig af en ny app, der hedder ”Stau1 Verkehrsinformation”. Den fortæller dig, hvor der er kø og guider dig udenom. I mange tilfælde er den bedre end den tilsvarende funktion, som er indbygget i en del GPS-enheder.

Til dem, der ikke har lyst til at betale dyrt for at overnatte langs Autobahn, kan app’en ”Hotelguide” anbefales. Den viser de hoteller, der ligger lidt længere væk – typisk 5-8 kilometer – og de er langt billigere. Her kan to voksne og to børn sagtens få en overnatning inklusive morgenmad for under 1000 kr.

Hvis din bil er kaskoforsikret, vil du ved kørsel i udlandet typisk være dækket af SOS International, der yder akut hjælp i tilfælde af en ulykke. Husk at medbringe det røde kort, som du får fra dit forsikringsselskab. Vær opmærksom på, at det ikke er alle forsikringsselskaber, der er medlem af rødt kort-ordningen.

Del

Journalist

Frank Ulstrup

Andre artikler