Weekly News

Optimering af detailhandelen

Otte eksperter om brugen af sociale medier, webshop- og salgsoptimering og meget mere.

Købeklar trafik fra de sociale medier


Foto: PR-foto

Ved at anvende de nyeste teknologier inden for annoncering på de sociale medier kan webshops tiltrække trafik fra de forbrugere, der er mest tilbøjelige til at være interesserede i de annoncerede produkter. Kasper Bengtson, der er Facebook Marketing Specialist hos bSocial, fortæller:

– Når brugerne er på sociale medier som eksempelvis Instagram og Facebook, efterlader de sig en stribe af digitale fodspor, der rummer uanede mængder af viden om, hvilke kategorier af produkter de er interesserede i.

– Har en forbruger reageret på en række opslag med løbesko på Instagram samt surfet rundt på internettet og i diverse shopping-apps på mobilen for at finde det rette par, så er Facebooks systemer i stand til at identificere denne købsintention – og det kan annoncører få gavn af, siger Kasper Bengtson.

– Ved at benytte sig af dynamiske annoncer, hvor produkterne automatisk indlæses fra et katalog, kan webshops annoncere løbesko ud til de personer, der er mest tilbøjelige til at købe dem.

– Facebook vil endda skræddersy annoncens indhold til den enkelte bruger, der automatisk får vist de løbesko, som lignende personer har vist størst interesse for, siger Kasper Bengtson. 


Shopping er dybt personlig


Foto: Imagebyloft.com

Det efterlader personlige fodspor, når forbrugerne shopper, uanset om det er i en fysisk butik eller på nettet. Detailbutikkerne kan målrette tilbud og sælge mere, når de kender detaljerne i kundernes adfærdsmønstre. Kenneth Boll, der er CEO hos Raptor, fortæller om, hvordan kundernes digitale fodspor kan bruges til at spotte mikrotrends og personliggøre salget.

– Som forbrugere er vi enormt drevet af, hvem vi er, og hvilke interesser vi har, så vi har en forventning om, at butikkerne møder os, præcist hvor vi er i livet. Det ses bl.a. på de mange medlemskort og -ordninger, der dukker op med målrettede tilbud til den enkelte.

– Ved at implementere vores algoritmer, der kan analysere forbrugeradfærden, kan butikkerne få informationer om kundernes interesser og forbrugsmønstre. Informationerne kan bruges til at styrke båndet til kunderne og skabe mersalg. Et eksempel kunne være salget af nytårsfyrværkeri. Butikkerne har styr på, hvornår de må sælge fyrværkeriet, men de kan specialisere salget ved at vide noget om, hvornår kunderne begynder at kigge efter fyrværkeri, og hvad de præcist søger efter.

Raptor vandt sammen med Nemlig.com Danish Digital Award 2018. 


Ensartet købsoplevelse


Foto: PR-foto

Kunderne stiller krav til at få en ensart­et købsoplevelse, uanset om de handler online, mobilt eller i den fysiske butik. Henrik Salicath, CEO hos Bording Data, fortæller, hvorfor softwaren, der styrer oplevelsen, er så vigtig, når butikkerne vil have fat i kunderne på tværs af salgskanalerne.

– At sælge varer på flere kanaler er ikke nogen nem øvelse og kræver et hurtigt og kundefokuseret IT-fundament. Med ViKING Commerce har vi skabt den fuldendte Omnichannel retail-løsning, der forbinder alle salgskanaler og kobler dem op mod retail-virksomhedernes backend ERP, Supply Chain, Inventory Management eller CRM. Med andre ord sikrer vi, at priser, kampagner og rabatter altid er de samme.

– Omnichannel-løsningen holder endvidere styr på data fra kundeklubber og sikrer, at kunderne altid får gavn af alle medlemsfordele uanset hvor de handler, siger Henrik Salicath.

– Det skal være nemt at være kunde men også nemt at drive sin forretning, og derfor skal IT-infrastruktur og line of business-apps hænge godt sammen. Det er vejen mod at blive en effektiv og konkurrencedygtig omnichannel-forretning. 


Køb og betal med et enkelt klik


Foto: PR-foto

I dag bruger mange mobilen til at gå på opdagelse i webshops, men alt for ofte efterlades indkøbskurven fyldt i webshoppen. Karol Fuks, der er stifter og CEO hos Monopay, fortæller, hvordan betaling og levering kan klares med et enkelt klik.

– Vi har lavet en betalingsløsning, som gør det muligt at handle med et enkelt klik i alle de webshops, som har Monopay. Første gang man handler, tjekker man ud gennem Monopay ved at taste adresse- og betalingsinformationer som normalt. Monopay husker så oplysningerne på tværs af webshops, så man derefter kan gennemføre hele tjek-ud og betalingsprocessen med et enkelt klik.

– Dårligt designede tjek-ud og betalingsflows er skyld i, at op mod 80 procent af indkøbskurvene forlades, før købet er gennemført. Resultatet er, at brugerne ikke får købt det de gerne ville, og webshoppen går glip af en kæmpe potentiel omsætning. Med Monopay kan man bare lægge en vare i indkøbskurven og tjekke ud på få sekunder og uden at skulle taste sine oplysninger hver gang. 


Tag egenkontrol over dit brand


Foto: Stefan Wessel

Ved at oprette en webshop kan et modebrand ikke blot styrke handlen, men også sit eget DNA. Michael Dalsgaard, stifter af 8Kilo, fortæller:

Det er ikke et spørgsmål, om et modebrand skal i gang med webhandel. Spørgsmålet er nærmere hvornår; kom i gang med eget brandsite og webshop hurtigst muligt. Derved kan man styrke brandet og styre indhold, billeder, produktbeskrivelser, præsentation og pris­niveau. Forskning viser, at har et brand sin egen shop, så styrkes salget også i de fysiske butikker og hos ens online retailers.

Et modebrand skal nøje overveje, om det vil repræsenteres på marketplaces som eksempelvis Zalando, Miinto, Pricerunner og Amazon. Det kan være fristende, fordi det umiddelbart booster salget. Udfordringen er dog, at brandet ikke har egenkontrol over, hvordan det præsenteres, og til hvilke priser det sælges. Vælger brandet alligevel marketplaces, er egen webshop stadig en nødvendighed, så forbrugerne kan finde brandet, hvis marketplace ikke bliver en succes.

Endelig skal et modebrand have styr på logistik og fragtpriser. Forbrugerne forventer hurtig levering og mulighed for at komme af med returvarer. 


Væksten skal tænkes ind i webshoppen

Foto: PR-foto

De tekniske integrationer skal fungere for, at webshoppen kan skalere og vækste. Allan Jensen, der er adm. direktør hos WEXO, fortæller om udviklingen af B2B og B2C e-handelsløsninger:

Butikkerne skal digitalisere de håndholdte processer i virksomheden, fordi det er kostbart, at medarbejderne skal varetage manuelle rutiner i økosystemet eksempelvis omkring ordrerne, der ville fungere bedre digitalt.

Når butikkerne planlægger vækst, er det vigtigt, at de tager de tekniske integrationer med i handleplanerne, så driften og set-up fungerer, og webshoppen kan vækste. Vi overtager ofte løsninger, hvor systemerne og integrationen slet ikke kan følge med visionerne for skaleringen.

Butikkerne skal tænke over, hvad et realistisk volumen er i fremtiden, så de tekniske integrationer kan følge med, hvis omsætningen femdobles. Vi er et specialisthus, der faciliterer processen og har fokus på hele økosystemet med et særligt blik på den tekniske del af e-platformen. 


Rådgivning om betalingssystemer


Foto: Trine Barreth

Mange virksomheder kan få gevinst ud af at optimere betalingsdelen af deres forretning. Susan Kaae, der er uafhængig rådgiver hos Experteye, fortæller om mulighederne:

Desværre har mange virksomheder ikke så meget fokus på, hvilken gevinst der ligger i at have styr på deres betalingsløsninger. Det er vigtigt, at den valgte løsning passer til forretningen, og gør det muligt at booste salget – også internationalt.

Især de nystartede virksomheder gør sig dyre erfaringer i stedet for at alliere sig med en rådgiver, der kender området og kan guide til de mest lønsomme systemer. Men de fleste etablerede virksomheder vil også kunne få bedre resultater på bundlinjen ved at optimere deres betalingsløsninger. Generelt er betalinger et overset område, hvor prissætningen og valg af leverandører er truffet ud fra omsætning og behov på lanceringsdatoen.

Andre udfordringer med betalinger kan være svindel på hjemmesider, forbrugere der eksempelvis bruger stjålne kort. Her bliver det hurtigt en positiv business case at få rådgivning om, hvad virksomhederne kan gøre, og hvordan de kan minimere risici. 


Chat booster salget


Foto: PR-foto

Op mod 80 procent af alle indkøbskurve i webshops efterlades, inden check ud. En årsag er, at kunderne ikke umiddelbart kan finde svar på de spørgsmål, de har og derfor dropper at gennemføre handlen. Per Schøtt, Business Unit Director hos Live Guide Chat, fortæller, hvordan en chatfunktion kan hjælpe kunderne helt igennem købsprocessen og ovenikøbet skabe mersalg for virksomheden.

Et scenarie kan være, at kunden ønsker mere information om en vare. Kunden kan chatte med en sælger, som kan fortælle lidt ekstra om eksempelvis en grensaks. Hvor tykke grene kan den klippe? Eller er der andre muligheder i sortimentet? Alt i realtid og fuldstændig som i en fysisk butik.

Ønsker virksomheden at være tilgængelig for sine kunder 24-7, kan man overveje en chatbot. En chatbot kan besvare alle rutineopkaldene, så medarbejderne kan koncentrere sig om de mere komplekse forespørgsler. Live Guide’s chatbot kan viderestille, inklusive dialog, til en menneske-kollega, hvis den ikke selv kan svare.

Mulighederne for at designe sin chatfunktion er utallige, og chat kan placeres, hvor der er behov, så forbrugeren bliver hjulpet og ikke forstyrret. 

Del

Journalist

Pia Bundgaard Hansen

Andre artikler