Weekly News

Papirkvitteringer bliver elektroniske

Flere og flere detailbutikker siger farvel til papirkvitteringerne og skifter til et elektronisk univers. De små og store butikker er godt med, mens dem i mellemklassen halter lidt efter.

For blot få år siden blev kvitteringerne opbevaret i mapper. Når kunden havde reklamationer eller skulle bruge information, blev mapperne bladret igennem; og var man heldig var både kvitteringen og blækket der endnu. Processen var ikke bare tidskrævende, men også upraktisk, og det kunne være vanskeligt for både butik og kunde at finde garantibeviser frem fra gemmerne.

Detailhandlen har digitaliseret i flere tempi, og i dag oplever flere og flere forbrugere, at deres kvittering sendes på en mail. Apple-butikkerne var nogle af de første i Danmark til at indføre systemet, og mange andre er siden fulgt med. Tivoli har eksempelvis som den første forlystelsespark i verden åbnet op for mobile betalinger, som skal give gæsterne en hurtigere og mere fleksibel måde at betale på.

– Detailhandlen vil gerne give kunderne gode brugeroplevelser, og de elektroniske kvitteringer gør det ikke blot nemmere, men gør også butikkerne grønnere, fortæller Søren Krogh-Nielsen, der er formand for IT-Branchens udvalg for Digital dokumenthåndtering, kopi og print.

– Det bliver lettere for både kunder og butikker at holde styr på dokumenterne, når de håndteres elektronisk. Virksomhederne skal naturligvis have styr på reglerne i Persondataforordningen, men når det er sagt, er de danske butikker faktisk rigtigt godt med på den digitale bølge.

IT-Branchens analyser viser, at de mellemstore virksomheder i detailbranchen har det sværest med at implementere de digitale løsninger.

– De store spillere på markedet klarer sig godt digitalt og er dygtige til at implementere nye teknologier. De små virksomheder får god iværksætterstøtte fra staten, så de bl.a. er gode til at installere kortlæsere og MobilePay og derved generere elektroniske kvitteringer, fortæller Søren Krogh-Nielsen og uddyber:

– De mellemstore virksomheder eksempelvis bagerbutikken med fire filialer har en større udfordring. De har sværere ved at omstille sig, selvom løsningerne med at printe på papir er markant dyrere.

Digitaliserer den mellemstore bagerforretning sine tre filialer, så bliver det lettere og mere overskueligt for butikken at systematisere, hvornår kunden har brugt et vist beløb, som udløser en gratis kop kaffe eller et franskbrød.

– Ved at digitalisere får virksomhederne også adgang til en stor mængde kundedata, som kan udnyttes til at skabe større loyalitet mellem den enkelte kunde og butikken, siger Søren Krogh-Nielsen.

Ved at implementere elektronisk dokumenthåndtering får butikkerne også den fordel, at pengene går ind på kontoen med det samme i modsætning til den klassiske faktura eller kontanter, som begge er dyrere og mere langsommelige betalingsløsninger.

Hos IT-Branchen følger de også detailhandlens brug af printeren med interesse, fordi konkurrencen om kunderne bliver hårdere, og printerens mulighed for at lave brugerrettede løsninger hele tiden vokser.

– Vi har set en stor udvikling i, hvornår der printes, og hvordan der printes. Det bliver interessant at se, hvordan mulighederne for print kommer til at præge detailhandlen i fremtiden, siger Søren Krogh-Nielsen.

– Vi kunne forestille os et scenarie, hvor butikken har en 3D-printer og på stedet kan printe de tre skruer, som forbrugeren står og mangler for at kunne samle et møbel færdigt.

Fakta

I 2015 lavede den daværende Dansk Supermarked Group en undersøgelse, som viste, at hvis ti procent af alle deres kunder fravalgte en printet bon, giver det følgende besparelser:

• 93.543 stk. bonruller årligt

• 7.483 km bonrullestrimmel – svarende til turen fra København til Indiens sydligste del i fugleflugtslinje

• 632 træer årligt

• Ca. 30 ton CO2 – svarende til seks flyveture rundt om jorden

Del

Journalist

Pia Bundgaard Hansen

Andre artikler