Weekly News

Transporten til arbejde kan ændre dit liv

Overvægt og mangel på motion er medvirkende årsager til, at flere danskere rammes af livsstilssygdomme som diabetes type 2 og forhøjet blodtryk. Nye undersøgelser viser, at cykler man til arbejde, kan man give sygdommene baghjul.

Vi skal have flere danskere til at tænke over, at cykelturen til og fra arbejdet også tæller som motion.

Ordet motion får mange danskere til at svede bare ved tanken. For er det ikke ekstremt hårdt? Skal man ikke gå i motionscenter? Og hvordan skal jeg dog få tid i en travl hverdag?

– Vi skal have flere danskere til at tænke over, at cykelturen til og fra arbejdet også tæller som motion – og endda effektiv motion. Mange tænker det blot som transport, men faktisk viser vores studier, at cykler man til og fra arbejde, taber man sig næsten lige så meget, som hvis man træner ved høj intensitet i motionscenteret og får samme gavnlige effekter, fortæller Bente Merete Stallknecht, der er professor og leder af Biomedicinsk Institut på Københavns Universitet.

På Biomedicinsk Institut har de lavet et forsøg, der varede i seks måneder. I forsøget deltog fire grupper. En gruppe skulle cykle til og fra arbejde i gennemsnit 14 km, en gruppe skulle træne i motionscenter ved høj intensitet, en gruppe skulle træne i motionscenteret ved lav intensitet, og endelig var der en gruppe, som blot fortsatte deres normale livsstil uden motion.

– De to grupper, der klarede sig bedst, var dem, der cyklede til og fra arbejde, og så dem, der trænede med høj intensitet. Det overraskende for os var, at der faktisk ikke var så stor forskel mellem de to gruppers resultater. De cyklende tabte i snit 4,2 kg fedt, og dem der trænede ved høj intensitet i motionscenteret tabte 4,5 kg fedt i snit. Til sammenligning tabte gruppen, der trænede moderat 2,6 kg fedt, så tallene viser, at den mest effektive træning foregår ved høj intensitet, forklarer Bente Merete Stallknecht.

Netop intervaltræningen giver de bedste resultater, fordi man både taber sig og styrker konditionen markant. Og når man cykler gennem byen træner man automatisk i intervaller, fordi trafikreguleringerne bestemmer farten.

Forskerne er også enige om, at kosten ikke gør det alene, når man taler om effekten på livsstilssygdommene. Forsøg har vist, at der er en dobbelt bonus ved at motionere. For dels taber man sig, men insulinfølsomheden i musklerne og fedtvæv øges også. Den effekt får man typisk ikke ved blot at ændre kosten.

– I fremtiden bliver det interessant også at se på, hvordan motion kan hjælpe den enkelte. Er nogle typer motion mere egnede for en person end for en anden, og hvilken rolle spiller generne i den sammenhæng? Det er vi ved at forske i, siger Bente Merete Stallknecht.

Lige nu er det tilbage på cyklen, som i øvrigt har 200 års jubilæum i år, så tænk ud af boksen, og tag cyklen på arbejdet, og sæt kursen mod et sundere liv. 

Fakta

- 320.545 danskere har diabetes

- 60.000 danskere ved endnu ikke, at de har type 2-diabetes

- 300.000 danskere skønnes at have forstadie til diabetes (prædiabetes)

- Én ud af 18 danskere har diabetes

- I gennemsnit får 79 danskere hver dag konstateret diabetes

- Antallet af diabetikere er fordoblet på ti år fra 2002-2012

- Diabetes koster det danske samfund omkring 86 mio. kr. om dagen

Kilde: Diabetesforeningen

Del

Journalist

Pia Bundgaard Hansen

Andre artikler