Weekly News

Vi elsker kaffe – også på skituren


Danskerne nøjes ikke med en kop kaffe til morgenmaden, men drikker de gyldne dråber dagen lang – også på skituren. Det er der flere gode grunde til.

Det er ikke helt uden grund, at koffein tidligere var at finde på de internationale idrætsforbunds dopingliste.

Ifølge professor og overlæge på Rigshospitalet, Bente Klarlund Pedersen, ligger det nemlig fast, at koffein indtaget i små mængder har en opkvikkende og præstationsfremmende effekt.

Når man alligevel har fjernet det fra dopinglisten, skyldes det ifølge Klarlund, at den optimale dosis er ganske lille og giver anledning til koffeinmængder i urinen, der er langt under dopinggrænsen. Faktisk har en gruppe forskere påvist, at alene duften af kaffe kan ændre aktiviteten i visse dele af hjernen og dermed have en opkvikkende virkning.

I dag hælder man derfor mere til teorien om, at koffein virker på hjernen, og ad den vej stimulerer kroppen til længerevarende præstationer. Det, der sker, er, ifølge Bente Klarlund, at koffeinen stimulerer frigivelsen af dopamin i hjernen.

Dopamin er en såkaldt neurotransmitter, der både motiverer søgningen efter belønning og signalerer modtagelsen af en belønning. Dopamin fremmer den elektriske signaloverførelse i hjernen og dermed signalet til de arbejdende muskler.

Dermed har vi formentlig noget af forklaringen på, at vi danskere med et dagligt forbrug på 20 millioner kopper kaffe er noget nær verdensmestre i kaffedrikkeri – kun overgået af Finland, Østrig og Sverige.

Læg dertil, at kaffe for de fleste af os smager fortryllende godt og tilmed varmer kroppen – så er det ikke så underligt, at skiløbere, fjeldvandrere og andet godtfolk ofte har den koffeinholdige drik med sig i termokanden.

Men kaffebønnerne, som egentlig er frø i et kirsebærlignende bær, og som ifølge legenden blev opdaget af gedehyrder i Etiopien i 900-tallet, har andre fordele, som også kan være med til at forklare vores forkærlighed for den varme drik.

Koffein øger nemlig fedtforbrændingen, når kroppen er i hvile, ligesom forskning har vist, at ældre patienter med høje niveauer af koffein i blodet har mindre risiko for at udvikle Alzheimers, at koffein har positive effekter på diabetes og Parkinsons, og at koffein tilmed reducerer risikoen for hudkræft hos kvinder.

Når du begiver dig ud på skituren med kaffe i rygsækken, er der dog et par ting, der er værd at huske på – i hvert fald, hvis du gerne vil nyde godt af kaffens opkvikkende virkning: Du skal ikke blande den med mælk! Det kan smage godt, og for nogle mennesker er kaffe og mælk to næsten uadskillelige størrelser. Men mælken gør altså, at kroppen optager koffeinet meget langsommere. Husk også, at mørkristet kaffe generelt indeholder mindre koffein end lysristet. Selvom den mørkristede variant smager stærkere, forsvinder en del af koffeinen altså under selve ristningen.

Del

Journalist

Frank Ulstrup

Andre artikler