European Media Partner

Bør du have en bestyrelse?

50 procent af de danske ejerledede virksomheder er ikke forberedt på et kommende ejerskifte. Sådan lyder konklusionen på en undersøgelse udført i 2009.


Ovennævnte undersøgelse blev gennemført på vegne af Erhvervs- og Byggestyrelsen af professorerne Morten Bennedsen og Kasper Meisner Nielsen. Undersøgelsen konkluderede desuden, at 52 procent af virksomhederne heller ikke har klargjort deres virksomheder til salg. Rigtig mange virksomheder risikerer derfor at et ejer- eller generationsskifte ikke bliver vellykket.


Hvordan kan du som virksomhedsejer imødegå nogle af de udfordringer, der venter i forbindelse med et ejer- eller generationsskifte og samtidig forberede din virksomhed bedst muligt til et kommende salg? Dette kan være en stor udfordring, fordi du muligvis betragter din virksomhed som mere og andet end blot din levevej. Din virksomhed er måske også dit livsværk, hvilket på ingen måde ikke gør udfordringen mindre.


At overkomme alt på egen hånd i forbindelse med et ejerskifte kræver evner, som kun de færreste besidder. Derfor anbefaler Erhvervs- og Byggestyrelsen i deres pjece, Den kompetente bestyrelse, at du som virksomhedsejer søger sparring på de områder, hvor du ikke selv er på hjemmebane. Du bør ifølge pjecen betragte dig selv som elitesportsudøver og erkende, at du kun kan holde dig på toppen, hvis du har den rigtige trænerstab til at hjælpe dig med at forbedre dine præstationer og fungere som indpisker. Rollen som trænerteam kan udgøres af en dygtig bestyrelse. Bestyrelsesmedlemmernes forskellige kompetencer, erfaringer og netværk kan have stor indflydelse på, hvordan din virksomhed kommer gennem et ejerskifte.


At beslutte hvorvidt virksomheden skal have en professionel bestyrelse kan kun afgøres af dig. Beslutningen er derfor helt din egen, men den er ikke desto mindre en af de vigtigste at træffe i forhold til, hvordan du ønsker, at din virksomhed skal drives videre. Nogen fravælger en bestyrelse, fordi de ikke kan se formålet med at have en. Andre virksomheder, som ifølge lovgivningen skal have en bestyrelse, har den udelukkende af formelle grunde. Men værdien af en rigtigt sammensat bestyrelse kan ikke på forhånd gøres op. Heldigvis findes der i mange virksomheder en velfungerende bestyrelse, som ved at stille deres netværk og erfaringer til rådighed understøtter vækst, udvikling og sund virksomhedsdrift. Det samme gælder i forbindelse med ejer- og generationsskifte, hvor bestyrelsen kan medvirke til at forberede virksomheden til et salg og ikke mindst til at sikre, at der gennem hele processen træffes de rigtige beslutninger på de rigtige tidspunkter både for virksomhedsejeren personligt og i forbindelse med selve salget.


En korrekt sammensat bestyrelse kan rådgive dig, når du gerne vil trække dig ud af virksomheden, og den kan også rådgive dig om, hvordan du kan trække dig ud af virksomheden. Bestyrelsen kan ligeledes rådgive dig om, hvordan du kan forberede virksomheden på et salg, således at værdien af din virksomhed bliver optimal. Sidst men ikke mindst kan den professionelle bestyrelse være med til at sikre, at du kommer i gang med ejerskiftet på det rigtige tidspunkt. Der kan altså være mange fordele både praktiske og økonomiske ved at have en kompetent bestyrelse. At sammensætte en kompetent bestyrelse kræver, at virksomhedens strategi er fastlagt, så du nemt kan få et overblik over, hvilke kompetencer en kommende bestyrelse skal kunne bidrage med. Det er i den sammenhæng vigtigt at afsøge hele markedet for egnede kandidater, så de rekrutterede kandidater både er velegnede og ikke mindst er i stand til at samarbejde med dig.


Fakta

Ifølge forskningsrapporten, Ejerledelse i Danmark, udgivet af Center for Ejerledede Virksomheder vil der ske generationsskifte i 45 procent af danske ejerledede virksomheder de kommende år

Godt 40 procent af de virksomheder, der har en exit-strategi, har involveret bestyrelsen i beslutninger omkring exit-strategien


Del

Journalist

Lisbeth Ziegler

Andre artikler

Om os

Analyse Media Group is a leading content marketing agency, producing specialised cross media campaigns in leading newspapers, on social media and online.

www.analysemediagroup.com

Analyse Media Group

    Om os

    Kontakt os

Vores kampagnesider