European Media Partner
Adm. direktør Jan Olsen, VisitDenmark SOMMER

Danmark anbefales af kendere

Kajak, cykel, surfbræt, fiskestang, vandrestøvler eller kun badeshorts, bikini og badebold? Kunst, arkitektur, mad, festival, historie, vilde forlystelser, vikinger eller bare en tur i skoven eller langs stranden? Aldrig har der været så mange ting at tage sig til, når der står fri i kalenderen og turen går til Danmark. Oplevelserne står så at sige i kø, store som små, gratis eller med billet, kendte, ukendte, nye og gamle i nytænkt iscenesættelse. Og det er der flere og flere, der får øjnene op for.

Der kommer nemlig flere og flere turister til Danmark, og de fleste er begejstrede nok til at komme igen. Syv ud af ti udenlandske turister i Danmark har været her før, viser vores analyser, og mange af dem er stamgæster. Når vi spørger dem, siger to ud af tre, der har været på kyst- og naturferie at de gerne vil komme igen, og 70 pct. pct. af alle udenlandske turister vil anbefale ferie i Danmark til deres venner. Og de udenlandske turisters tilfredshed med fx madoplevelserne i Danmark er stigende.

I de senere år er Danmark også blevet hyppig gæst på en række internationale lister over steder at rejse til. København har længe kunnet prale med placeringer på diverse prominente lister, og senest er hovedstaden røget helt til tops som Best in Travel 2019 hos Lonely Planet. Men de store udenlandske medier med stor hypeværdi er nu også begyndt at rejse ud i landet og rapportere herfra til deres store publikum af turister på jagt efter nye oplevelser og skjulte skatte. Det betyder flotte artikler på websites med millioner af besøgende, lækre billeder i magasinformat og på Instagram og så placeringerne på hitlisterne. Bl.a. ligger Aalborg som nr. 8 på New York Times’ liste, som også omfatter Mandø, Fanø og Rømø. Henne Strand i Vestjylland har hentet en plads hjem på CNN Travels liste, og det amerikanske rejsemagasin Travel + Leisure har udpeget Tisvildeleje i Nordsjælland som et af de 50 bedste steder at rejse til i 2019.

Alt dette turde vi næppe drømme om for få år siden. Dengang kunne der godt være langt mellem snapsene på en regnvejrsdag, men i dag har vi gode, sjove, unikke, folkelige, udsøgte, autentiske oplevelser til næsten alle slags turister. Vi kan sagtens blive meget bedre, men det er dejligt at kunne konstatere, at skiber er lagt fra kaj og rejsen mod mange flere kvalitetsoplevelser er begyndt. Så nu gælder det om at lære af de bedste!

Så op på cyklen, ind i bilen, ud i landet og naturen, ind i byen, ind på museerne. Besøg de mange danske attraktioner, der år efter år sætter nye besøgsrekorder. Find de ukendte perler. Gå efter duften af god mad - der er kommet rigtig mange gode spisesteder. Få vind i håret, mens bølgerne bruser. Stop op og nyd det, som udlandet ser og mærker, når de besøger os: Danmark er et skønt land.

Del

Journalist

Adm. direktør Jan Olsen, VisitDenmark

Andre artikler

Om os

Analyse Media Group is a leading content marketing agency, producing specialised cross media campaigns in leading newspapers, on social media and online.

www.analysemediagroup.com

Analyse Media Group

    Om os

    Kontakt os

Vores kampagnesider