European Media Partner
Christian Hannibal, digitaliseringspolitisk chef hos Dansk Industri DIGITALISERING

Det værste man kan gøre - er ikke at gøre noget

IoT- og cloud-baserede løsninger er nøglen til fremtiden, for danske virksomheder, fortæller Dansk Industri og opfordrer til små eksperimenter.

Vi er nød til at veksle den basale digitalisering til den avancerede digitalisering


”For os er der ingen tvivl om, at det vil betyde rigtig meget for virksomhederne at omfavne den digitale omstilling.” Digitaliseringspolitisk chef hos Dansk Industri, Christian Hannibal, er potentialet ved at tænke digitale løsninger ind i virksomheden umuligt at komme uden. Samtidig forstår han dog godt, hvis man som virksomhedsledelse bliver overvældet eller ligefrem skeptisk ved tanken om, at al virksomhedens data skal lægge i skyen, eller hvis man skal begynde at putte robotter eller sensorer ind i produktionen eller produkterne. Men I en globaliseret verden er Christian Hannibals svar på, hvorfor virksomheder skal digitalisere helt klart: ”Det vil gøre dem til hurtigere, dygtigere og bedre virksomheder.”

Hvis man tror, man skal have en masterplan for at gøre sin virksomhed mere digital, vil Christian Hannibal gerne mane til ro: ”Det er langt bedre at tage et lille skridt i dag end at gå og vente på, at man har den fuldstændige, færdige plan for, hvordan man digitaliserer sin virksomhed for den færdige plan, findes formentlig ikke for nogen virksomhed – og hvis man kunne lave den, ville den helt sikkert være forældet, når den var parat.”

Det er altså bedre at komme i gang og prøve lidt ad gangen. På den måde finder man også ud af, hvad der virker for en som virksomhed, forklarer Christian Hannibal: ”Virksomheder har jo ikke brug for det samme. En virksomhed, som har gavn af at kaste sig over kunstig intelligens, har ikke nødvendigvis gavn af at kaste sig over Internet of Things. Man skal tage ét skridt af gangen og være villig til at eksperimentere lidt.” Han forklarer videre, at ikke forsøg vil være successer, der skaber stor værdi, men at det er vigtigt at skabe nogle læringer udfra velovervejede forsøg. Det værste, man kan gøre, er at ikke gøre noget, vurderer Christian Hannibal.

Mens Danmark er et af Europas mest digitale lande, målt på basal digitalisering, såsom hvor mange der har en hjemmeside eller en bredbåndsforbindelse, er vi længere ned af rangstigen på den avancerede digitalisering, der kigger på hvor mange, der bruger kunstig intelligens eller sensorer i produkterne, fortæller Christian Hannibal og kommer med en klar opfordring til danske virksomheder: ”Vi er nød til at veksle den basale digitalisering til den avancerede digitalisering.” Men for at nå dertil er danske virksomheder nød til at starte med de små skridt som f.eks. digital lagerstyring: ”Det er jo ikke nogen stor revolution at blive bedre til at vide, hvor ens varer er henne, men det er omvendt, der mange skal starte. De små skridt er nødvendige for at forstå, hvad man kan med teknologien. Først derefter kan man sige, at man vil bruge kunstig intelligens til at forudser, hvordan man vil ændre sit produkt. Det er svært at starte på det avancerede niveau, og det er en form for stige, man skal opad. Når der er styr på omstillingen af den almindelige drift, så kan man kigge på selve produktet derefter, måske hvordan man sælger produktet og til sidst, måske selve forretningsmodellen. Det er svært at springe alle de led over.”

Kigger man på virksomheder, der har ændret forretningsmodellen for sig selv eller en branche markant, er fokus ofte på slutresultatet, men Christian Hannibal forklarer, at der som regel er gået mange småskridt forud: ”De mange små skridt er måske taget hurtigt, men de skal tages,” understreger Christian Hannibal og bringer et eksempel fra en jysk dynefabrik, der med et klassisk produkt var ved at tabe konkurrencen til udlandet: ”Her startede man med bedre lagerstyring og en robot i produktionen, der gjorde produktionen af den klassiske dyne mere effektiv. Det var sundt og fornuftigt og gjorde, at de kunne blive ved med at producere dyner i Danmark. Efter at have være igennem den del af rejsen var de parate til at tænke anderledes ved f.eks. at putte sensorer ind i dynen, så man kunne lave en intelligent dyne, der kan måle på en lang række input i forhold til søvn og sundhed. Det er svært at springe direkte ind på det sidste led.”


Del

Journalist

Henrik Høgholt Lønne

Andre artikler

Om os

Analyse Media Group is a leading content marketing agency, producing specialised cross media campaigns in leading newspapers, on social media and online.

www.analysemediagroup.com

Analyse Media Group

    Om os

    Kontakt os

Vores kampagnesider