European Media Partner

Fleksible løsninger skaber mindre spild og tilfredse medarbejdere

Lars Duus Madsen, direktør i TONON Scandinavia, er en mand på en mission. Han vil skabe orden i køle- ogfrostrum i skandinaviske butikker, hoteller, kantiner og restauranter:

- Mange anser ikke reolsystemer for noget særligt, og det forsøger vi at vende op og ned på ved at betragte det som et spørgsmål om logistik, og det vil sige transport af varer ind og ud, hvor der skal være orden i det, lyder det fra Lars Duus Madsen, Direktør i TONON

Værdien af at gentænke sin tilgang til reolsystemet er for Lars Duus Madsen ligefor:

- I mange butikker må personalet opgive at finde ekstra varer i kølerummene, når de bliver efterspurgt, fordi der ganske enkelt ikke er orden på varerne. Det betyder, at kunden går forgæves, og butikken går glip af salg, siger Lars Duus Madsen

De steder, hvor TONON har leveret, er successen heller ikke udeblevet:

- Vi har hjulpet food-afdelingen i et jysk supermarked til en besparelse svarende til halvanden stilling, fordi varerne er så velorganiserede, at der ikke bliver spildt tid på at lede efter dem. Vi taler om en tilbagebetalingstid på under 6 måneder ved en investering på 50.000 kroner ved reducering af spild og besparelse af mandetimer.

I kølerum og lagre er der et stort flow af mennesker i løbet af døgnet. De har alle sammen forskellige mål og funktioner, og det er en udfordring for struktur og orden. Her er TONON kommet med en

løsning, der på én gang er både simpel og effektfuld:

- Struktur og orden skal gøres nemt, så vi tilbyder farvede hyldesystemer, så man eksempelvis har grøntsager/snittegrønt på de grønne hylder, kød på de røde hylder og ost på de grå hylder. Vi bestemmer selvfølgelig ikke, hvilke farver der skal bruges til hvad, men farver på hylderne optimerer medarbejdernes tid på lageret, da overblikket bliver optimalt og reducerer fejl mærkbart, forklarer Lars Duus Madsen.

Et mere velorganiseret lager hjælper ikke blot medarbejderne med at få overblik, men det er også et vigtigt værktøj i kampen mod madspild. Lars Duus Madsen foreslår alle sine kunder i fødevarebranchen at have et separat sted i kølerummet, hvor varer, der nærmer sig udløb, bliver samlet, så det er nemt for den ansvarlige, der disponerer over varerne, at få dem markeret, så de kan

sælges til nedsat pris eller anvendes først i stedet for at blive smidt ud.

- Det bliver ikke solgt, hvis det står inde i kølerummet, pointerer Lars Duus Madsen.

I stedet for at være afhængig af mundtlig overlevering lader de ganske enkelt farverne tale for sig selv. Når Lars Duus Madsen snakker med sine kunder, beretter de om stor tilfredshed hos medarbejderne:

- Et kølerum er ikke altid det mest behagelige sted at opholde sig længere tid af gangen, så det er nemt at fristes til bare at køre pallen med varer ind og sprætte kassen op. Det vil hurtigt føre til, at alle

mister overblikket, hvilket er dræbende for medarbejdernes motivation. Rod på lageret giver rod i sindet.

Hos TONON styres løsninger alene af kundernes behov, og ikke egne begrænsninger. Et hvert salg starter ifølge Lars Duus Madsen med en tæt dialog omkring kundens behov og udfordringer, så der

bliver tilbudt løsninger ud fra disse. Dog er det altid vigtigt for TONON at udnytte alle kubikmeter i rummet ordentligt. Hyldesystemerne er lavet i fleksible moduler, som kan tilpasses ned til tre centimeter og optimeres altid efter geometriske standardstørrelser med udgangspunkt i 40x60 på kasser.


Se mere her

Del

Journalist

Flemming Østergaard

Andre artikler