European Media Partner

Forsikringer er som en jungle

Hvilke forsikringer skal man have? Hvilke bør man have? Og hvilke forsikringer er mest af alt spild af penge? Lea Markersen fra Forbrugerrådet Tænk guider dig sikkert gennem forsikringsjunglen.

En ulykkesforsikring er egentlig bare et plaster på såret.

I dag kan man forsikre næsten alt. Fra ægtefæller, børn og kæledyr til sin elskede iPhone og farmors tænder. Men i takt med et stigende antal forsikringsmuligheder, bliver vi også mere og mere i tvivl om, hvad vi skal forsikre. Således anslås det, at op mod fire ud af ti danskere ikke har styr på deres forsikringer.

Ifølge Lea Markersen, specialist i forsikringer ved Forbrugerrådet Tænk, er årsagen til dette egentlig meget lige til:

– Forsikringsområdet kan være ret komplekst og svært at få hurtigt overblik over. Dels kan det være svært at finde ud af hvilke forsikringer man skal – og ikke skal – tegne, og dels er det svært at få overblik over, hvad den enkelte forsikring rent faktisk dækker, og måske endnu vigtigere – hvornår man så ikke er dækket. Det kan være noget af en udfordring at læse sig igennem sidevis af policer og forsikringsvilkår, der i sidste ende er med til at sikre, at man nu også har den rette dækning på de enkelte områder.

Forsikring er lav-interesseområde. I hvert fald så længe tingene kører og hverdagen fungerer. Derfor er der ifølge Lea Markersen så meget desto mere grund til at sætte sig ind i ting­ene. For uheldet kan være ude. Og det sker ikke altid kun for naboen.

Groft sagt kan forsikringer deles op i dem man skal have, dem man bør have og dem man eventuelt kan have. Og så er der de forsikringer, som er penge lige ud ad vinduet. De første hører til de lovpligtige og her er der to typer:

– Har du knallert, bil eller motorcykel er det lovpligtigt at have en ansvarsforsikring på det pågældende køretøj. Det samme gælder hvis du har hest eller hund, hvor det er påkrævet med en heste- eller hunde­ansvarsforsikring, forklarer Lea.

Udover de lovpligtige forsikringer findes der et hav af andre muligheder for at forsikre sig og sine. Det er dog meget forskelligt fra person til person, hvilke forsikringer der er behov for. Dog anbefaler Lea, at man som minimum har en indboforsikring:

– Indboforsikring er den slags forsikring, man bør have. Den dækker som udgangspunkt skader, som er opstået i forbindelse med brand, indbrud eller oversvømmelse i ens hjem og ved visse former for tyveri uden for hjemmet. Og så omfatter forsikringen dig, din eventuelle samlever samt hjemmeboende børn. Den dækker også udeboende børn op til 20 år, så længe de blot bor alene.

Alligevel fravælger især de unge denne forsikring. ”Jeg har jo ikke noget af værdi” er et af de argumenter, Lea ofte hører fra unge, når talen falder på netop indboforsikring. Og det på trods af, at de fleste ved nærmere optælling har værdier i hjemmet for mellem 75.000 og 100.000 kr.

Hvad de færreste er klar over er, at denne forsikring også indeholder en ansvarsdækning. Så sætter man sig på mormors tænder, vil ansvarsforsikringen i indboforsikringen som udgangspunkt dække et nyt sæt. Skulle du vade ud foran en cyklist en tidlig morgen på Dronning Louises Bro, med personskade til følge, kan du også få brug for ansvarsdækningen. En god håndsrækning, da man kan risikerer at skulle betale kæmpe mén-erstatninger ved personskader. Indboforsikringen indeholder også en retshjælpsforsikring, der dækker en række af omkostningerne ved visse retssager om private forhold.

En af de forsikringer man kan overveje, er ulykkesforsikring. Spørger man Lea, er det værd at overveje om det er pengene værd:

– Ulykkesforsikringen er et plaster på såret. Den sikrer dig et engangsbeløb som du kan bruge lige som du vil, hvis du har været ude for en ulykke. Uanset om du vil forsøde tilværelsen lidt med en rejse eller den nyeste iPad – eller om du i stedet bruger pengene på at få installeret de hjælpemidler, der måtte være nødvendige efter din ulykke.

Omkring 80 procent af den voksne befolkning har en ulykkesforsikring. Ifølge Lea er det dog ikke nødvendigvis løsningen for alle:

– Man kunne også overveje at spare pengene op i stedet for at bruge dem på en forsikring, som man – forhåbentlig – aldrig får brug for. Det er selvfølgelig et spørgsmål om økonomi, og kan man ikke tåle de store udsving i økonomien eller har man svært ved at spare op, så kan det være en god idé at forsikringsselskabet hjælper med at lave ”opsparingen”.

Vi er alle forskellige, og derfor har vi også alle forskellige udgangspunkter og ønsker til vores forsikringer. Selvom en forsikring som udgangspunkt er en god idé for de fleste – så er det ikke alle, der skal have de samme forsikringer. Lea anbefaler:

– Det kan være en god idé at spørge sig selv, hvad man reelt har behov for? Ligesom det kan være dyrt ikke at have en forsikring, kan det også være dyrt at være forsikret for meget eller ligefrem forkert. Hun fortsætter:

– Mange tror fejlagtigt, at blot de har tegnet deres forsikringer, så er alt godt. Men sådan er det ikke nødvendigvis. Livet ændrer sig. Måske bliver vi gift, måske får vi hund og børn, og vi flytter rundt, flytter sammen og flytter fra hinanden. Og hvordan er vi så dækket?

Hun anbefaler derfor, at man ser sine forsikringer igennem en gang om året. Ganske enkelt ved at lave en liste med ens behov, som man så kan krydstjekke år efter år og tilpasse sine forsikringer. Samtidig skal man også tjekke priserne på sine forsikringer, for her er ofte penge at spare – enten ved at gå i dialog med sit nuværende selskab, eller gå på jagt efter et nyt:

– Der er ofte store forskelle på priserne i de forskellige selskaber, selvom selve dækningen er den samme. Det kan være en god idé at udvælge tre forskellige selskaber, og så få indhentet tilbud for dem – og gå så i dialog med dem for at få den bedste dækning til den bedste pris. Ligesom så meget andet, kan forsikringer også forhandles. Og hvorfor betale mere end man behøver, slutter Lea Markersen. 

Fakta

Med forsikringsguiden.dk kan du nemt og hurtigt finde den rette forsikring – til den rette pris. Her har Forbrugerrådet Tænk og Forsikring & Pension samlet 23 selskaber, så du kan få et overblik over udvalget og ikke mindst priserne – og på den baggrund kontakte de relevante selskaber med henblik på et godt tilbud.

Del

Journalist

Rikke Kokholm

Andre artikler

Om os

Analyse Media Group is a leading content marketing agency, producing specialised cross media campaigns in leading newspapers, on social media and online.

www.analysemediagroup.com

Analyse Media Group

    Om os

    Kontakt os

Vores kampagnesider