European Media Partner

Fra jordbærsælger til hotelkonge


Hotelkædeejer Petter Stordalen er så glad for at arbejde, at han ikke vil pensioneres. Nu vil han bygge flere luksushoteller i Danmark.

Jeg kunne gå på pension nu, men jeg har det sgu fantastisk med at arbejde.

At gå fra at sælge saftige jordbær i fars butik til at eje enorme hoteller rundt omkring i hele Norden er noget, de færreste kan skrive på CV’et. Men det kan Petter Stordalen. Han ejer bl.a. hotelkoncernen Nordic Choice Hotels, og selvom han er kravlet langt op ad karrierestigen, er hans forretningsfilosofi helt den samme, som dengang han stod bag skranken i den lille jordbærbiks.

– Jeg lærte jordbærfilosofien af min far. Den siger, at du skal få det bedste ud af det, du har. Det lærte jeg, da jeg var 12 år, og jeg har taget det med mig lige siden, fortæller Petter Stordalen og fortsætter:

– Det spiller ikke en stor rolle, hvad du gør, bare du gør det godt. Bare spørg alle forretningsmænd. Det giver ansvar, og ansvar er ikke bare noget, du får. Det er også noget, du tager, mener han.

Selvom Petter Stordalen i dag er et af de rigeste mennesker i Norden, er det ikke pengene, der driver værket. Det er lysten til arbejdet. Han er en mand, der lever ud fra sine værdier.

– Jeg kunne gå på pension nu og have det godt, men jeg har det sgu fantastisk med at arbejde. Jeg bygger hoteller, fordi jeg godt kan lide alle de fantastiske mennesker, jeg arbejder sammen med.

Og kollegernes trivsel er noget, Petter Stordalen vægter højt. De tager på lange ture og konferencer sammen alle medarbejdere for at styrke fællesskabet. Her i januar samledes omkring 3.000 medarbejdere i Nordic Choice Hotels for at tale om kulturen og fremtiden, for det er vigtigt for Petter, at firmaet ikke bliver topstyret fra et hovedkontor.

Petter Stordalen mener, at han med sin status har et ansvar for verden. For ham handler det ikke kun om at have en større indkomst end udgift. Han vil gerne, at Nordic Choice Hotels bliver Nordens bedste hotelkæde, og med det følger et ansvar, mener han. Det gælder både et socialt ansvar og et ansvar for miljøet.

– Vi har et miljøansvar, og vi har et socialt ansvar. Vi skal være et godt eksempel. Det handler om at forandre den kapitalisme, vi ser i dag, når vi snakker om vækst. For at være et selskab skal man passe på planeten. There’s no business on a dead planet, siger Petter Stordalen, som ser sig selv som en miljøforkæmper.

Udover at passe på miljøet mener Petter Stordalen, at det er vigtigt med en bred mang­foldighed i hans virksomheder. I Nordic Choice Hotels er der 14.000 ansatte fra 127 lande, som taler forskellige sprog og tilhører forskellige religioner. Det, mener han, er med til at gøre virksomheden stærkere.

– For mig er det lige meget, om du er kristen eller muslim, om du er fra Småland eller Thailand. Alle er mennesker, og man skal bare have en god energi og være begejstret. Vi skal vise dem vores land. Tiden er inde til at tage ansvar for verdens polarisering, siger han.

Nordmanden, som ligger nummer et i både Sverige og Norge på hotelfronten, ønsker at bygge to nye hoteller i Danmark. Det ene er i den gamle Postcentralbygning på Tietgensgade i hjertet af København. Det andet er en konkurrence, som han deltager i, om et nyt hotelbyggeri i den nye, modernistiske bydel Aarhus Ø.

– Vi er på eventyr i Danmark. Hvis vi vinder i Aarhus, får byen noget helt nyt. Spørgsmålet er, om de vil have noget, som de har set før, eller om de vil have noget helt nyt og anderledes. Det skal være akitektonisk spektakulært, fortæller Petter Stordalen og understreger, at han synes, at både København og Aarhus er fantastiske byer.

Når Petter Stordalen går i gang med sit byggeri, ved han ikke, hvad det kommer til at koste, eller hvordan det kommer til at se ud. Han starter med spørge sig selv, hvad han gerne vil give til en by eller et område, og hvad han kan tilbyde.

– Vi starter ikke med facit, når vi bygger. Vi finder det undervejs. Vi vil ikke ligne andre hotelkæder, hvor de har én opskrift med de samme møbler til de samme rum alle steder. Det kan godt være, de tjener flere penge end os. Men tænk, hvis der kun fandtes én slags bil eller én slags mobiltelefon. For mig er det helt skørt.

Ifølge Petter Stordalen skal hvert hotel være unikt og en del af det pulserende liv. Det skal ikke bare være et brand. Det skal have en kunstnerisk atmosfære, og man skal få forskellige sus i maven, alt efter hvor man er.

– Man skal få samme følelse, som man gør, når man ser New Yorks skyline eller går en tur Paris’ smukke gader. Hotellet skal give dig et godt Instagram-moment, som du får lyst til at dele med din familie, slutter hotelkædeejeren.

Fakta

• Sammen med sin kone, Gunhild, har Petter Stordalen ’The Stordalen Foundation’, som fokuserer på bæredygtig business.

• Nordic Choice Hotels var de første hoteller, som forbød rygning.

• De bruger kun økologiske æg og økologisk kaffe.

• Samtlige hoteller er certificeret efter den internationale standard ISO 14001.

Del

Journalist

Ida Østerlund

Andre artikler