European Media Partner

Innovation som overlevelsesstrategi

Generationsskiftet kan være en saltvandsindsprøjtning for en bedrift. Det er den erfaring Møllerup Gods oplevede da Anne Sophie og Stig Gamborg overtog ledelsen og flyttede ind i 2002. De har siden haft fokus på innovation og produktudvikling.

Frøene fra hamp er enormt proteinholdige, olien er helende for huden og desuden er hampfibrene velegnede til tekstilproduktion.

Det var ikke det oplagte karrierevalg da Anne Sophie og Stig Gamborg flyttede ind på, og overtog driften af Møllerup Gods fra hendes far Flemming Lüttichau i 2002. De var allerede ejere af en udviklingsvirksomhed, som blev ledet fra Hong Kong, og som producerede og udviklede avancerede luftpumper for bl.a. Bosch. På det tidspunkt havde de boet flere forskellige steder lige fra Vejle til metropolen Hong Kong. Anne Sophie Gamborg var imidlertid opvokset på Møllerup og da faren begyndte at tale om generationsskifte, så parret det som en mulighed.

– Vi havde pengene og købte os ind. Vi kunne se potentialet, men det vi gjorde var at komme med vores egen baggrund som virksomhedsledere og så satte vi os ned og gennemgik alle aktiver og spurgte: Hvad skal den og den bygning kunne for at tjene penge, fortæller Anne Sophie Gamborg om starten på deres tid på Møllerup og tilføjer:

– På det tidspunkt fortalte min far, at han altid havde haft ambitioner med stedet, men når han kom tilbage til den samme bygning for tredje gang, var det ikke altid let at finde en god forretning i den. De fleste landmænd er rigtig dygtige, men der sker ofte det, at man løber tør for energi, og det er der generationsskiftet kommer på tale.

Anne Sophie Gamborg er aktiv i Større Jordbrug og hendes hjertesag har længe været sænkelsen af arveafgiften. Med flertal for regeringens lovforslag om at sænke den til fem procent ser det ud til at blive en realitet. For hende er generationsskiftet der, hvor en virksomhed kan forny sig, og derfor bør den ikke hales i langdrag fordi det er svært at få råd. Som hun siger:

– Det koster at løbe tør for idéer for en virksomhed.

Anne Sophie og Stig Gamborg overtog ikke Møllerup for at være landmænd. De ville udnytte alle muligheder ved bygninger, infrastruktur og beliggenhed. Fødevareproduktion, skovbrug og bygningerne på det 400 ha store gods blev naturligt nok omdrejningspunktet. Men som nogen af de første i Danmark udnyttede de også godsets muligheder til at dyrke og forarbejde hamp, og ikke mindst at lancere deres egen produktserie af hampbaserede hudplejeprodukter og delikatesser under virksomheden Møllerup Brands.

– Det der er interessant er hvad man bruger landbruget til. Erhvervet har den udfordring at dets produkter ligner hinanden. Nu har vi hamp og det er helt nyt. Det har ført til vores egne produkter og vi har direkte kontakt til kunderne, fortæller Anne Sophie Gamborg og understreger, at de på den måde har kontrol med hele værdikæden, med de fordele det medfører. Men det var et langt sejt træk at nå så langt.

– Vi er pionérer på området selvom hamp har været dyrket siden tidernes morgen. Men planten røg på FN’s liste over narkotika i 1960’erne og desuden blev hampfibre, som ellers har utallige anvendelsesmuligheder, udkonkurreret af plastik. Vi brugte en del år på at forberede det. I 2006 byggede vi fabrikken og udviklede selv den teknologi, som er nødvendig til den fulde udnyttelse af hampen, for den fandtes ikke, fortæller Anne Sophie Gamborg og fortsætter om hampens egenskaber:

– Frøene fra hamp er enormt proteinholdige, olien er helende for huden og desuden er hampfibrene velegnede til tekstilproduktion. Vi tænker hamp 360 grader og det gør hamp ekstremt bæredygtig som afgrøde.

Innovation var for Anne Sophie og Stig Gamborg en præmis for at udvikle forretningen Møllerup, og for dem var hamp en niche, hvor de kunne udnytte et produkts potentiale fuldstændig. Med deres baggrund i en udviklingsvirksomhed var det kun naturligt, selvom de færreste landbrug kaster sig ud i industriel produktion. Men innovation er samtidig blevet en forretningsgren i sig selv og Stig Gamborg har bl.a. etableret en Inkubator, en klynge af virksomheder, der udnytter synergier og deles om administrative funktioner.

På samme måde forudsiger Anne Sophie Gamborg, at innovation må blive en væsentlig del af erhvervets overlevelsesstrategi i fremtiden.

– Vi kan meget i landbruget, men rammerne skal være der. Der skal være luft til netværk for det er der vi udvikler os. Det er det vi er gode til i Danmark, siger Anne Sophie Gamborg og afslutter:

– Den konsolidering der sker i landbruget er en mulighed. Bedrifterne skal være så store, at landmanden har flere medarbejdere omkring sig, så han kan koncentrere sig om forretningen. Det er på den måde vi bliver bedre. Vi skal blive ved med at blive dygtigere og heldigvis er der stor interesse for udviklingen af nye nicheprodukter. Også de store andelsselskaber er ved at få øjnene op for det.

Fakta

Anne Sophie og Stig Gamborg har boet på Møllerup Gods sammen med deres fire børn siden 2002. De har sammen udviklet flere forretningsgrene inden for jagt, feriehusudlejning, kulturevents, opstaldning, skovbrug og ikke mindst dyrkning og forarbejdning af hamp. Hver sommer gæster Verdensballetten godset og tiltrækker flere tusinde besøgende, herunder regentparret.

Del

Journalist

Frank Motzkus

Andre artikler