European Media Partner

Juridisk samarbejde i lægemiddelbranchen

Som en global leder indenfor medicinsk dermatologi og udvikler af innovative produkter er et stærkt juridisk grundlag afgørende for LEO Pharmas succes i ind- og udland. 


Med salg af dermatologiske produkter i 130 lande, over 5700 ansatte på verdensplan og afdelinger i mere end 60 lande er juridisk rådgivning og advokatbistand væsentligt for at sikre alle påkrævede lovregler og retningslinjer overholdes. Lægemiddelmarkedet er et stærkt reguleret marked nationalt, i EU og på verdensplan. Helt konkret betyder det, at medicinalvirksomheder skal efterleve alle lovregler og bedste praksis for eksempel for R&D, produktion, markedsføringsregler, GDPR og farmaceutiske regulativer. 


Hovedparten af det arbejde kan LEO Pharma løse internt i deres veludbyggede juridiske afdeling. Men der kan også være brug for eksterne rådgivere, forklarer Nanna Jannov, der er Director, Head of Corporate & Pharma Law, Global Legal. 

– LEO Pharma klarer langt de fleste juridiske anliggender i virksomhedens egen juridiske afdeling. Opstår der tvivlsspørgsmål, iværksættes et større projekt, eller er der brug for høj specialiseret viden, kan der være brug for ekstern ekspertise. 


Når det behov opstår, er det væsentligt at finde samarbejdspartnere, der arbejder ud fra de samme værdier for at sikre høj integritet og etik.    


Investerer i værdier

LEO Pharma har tilknyttet forskellige rådgivende virksomheder, der dækker forskellige aspekter. Det kan være forskning og udvikling, markedsføring eller opkøb og salg af produkter. Fælles for dem er, at de kan levere den bedste rådgivning indenfor lige præcis deres felt. Som en global virksomhed er Danmark ikke det største marked for LEO Pharma, og derfor spiller de juridiske rådgivere i udlandet en stor rolle. Samtidig er konkurrencen på juridisk rådgivning i life science markedet stor, og derfor er det vigtigt for Nanna Jannov, at samarbejdet med eksterne advokathuse og juridiske rådgivere er funderet på en overensstemmelse af LEO’s værdier i både ind- og udland. 

– Vi har et veludbygget netværk af juridiske samarbejdspartnere, og det er afgørende, at vi har tillid til dem hele vejen igennem. Derfor er det afgørende, at de forstår vores virksomheds værdier og etiske grundlag. Vi skal være sikre på, vi får den rigtige rådgivning, og til den rigtige pris, fortæller Nanna Jannov.  


Eksterne advokathuse og juridiske rådgivere skal dermed investere i LEO Pharma, så de forstår, hvad virksomheden står for. Det gør også deres rådgivningsarbejde nemmere, mener Nanna Jannov. 


Patienterne frem for alt 

Det store fokus på, at de eksterne advokatrådgivere forstår og respekterer LEO Pharmas værdier kommer fra et fokuseret blik på slutbrugerne af de medicinske produkter; patienterne. Det betyder, at samarbejdet i sidste ende skal give en håndgribelig værdi. 

– Vi er her jo kun, hvis vi kan give patienterne den medicin, der er brug for. Derfor er det vigtigt, at det er afspejlet i den rådgivning vi får. 


Markedet for dermatologi er i hastig udvikling, hvor både patienter og sundhedsprofessionelle efterspørger nye løsninger. For en stor virksomhed som LEO Pharma er der derfor stigende krav til at være agile og tilpasse sig markedet – og det afspejler sig i samarbejdet med de eksterne rådgivere.  


Del

Journalist

Iben Bjørgulf Antonsen

Andre artikler

Om os

Analyse Media Group is a leading content marketing agency, producing specialised cross media campaigns in leading newspapers, on social media and online.

www.analysemediagroup.com

Analyse Media Group

    Om os

    Kontakt os

Vores kampagnesider