European Media Partner

Klimarådet: Godt nyt om elbiler

Regeringens klimaudspil vil udfase benzin- og dieselbiler fra 2030, men godt begyndt er som bekendt kun halvt færdigt, mener Klimarådet.

Den signalværdi skal man ikke underkende.

Flankeret af fem ministre og en biogasbus præsenterede en forkølet Lars Løkke Rasmussen regeringens nye klimaudspil i oktober. Og det var naturligvis også nyt om elbiler. Af udspillet fremgår blandt andet: Man må ikke sælge nye benzin- og dieselbiler efter 2030. 80 millioner kroner afsættes til hurtigladestandere.

Klimarådet, et uafhængigt ekspertorgan, der rådgiver om klimaløsninger, hilser initiativerne velkomne:

– Det vigtigste element er sådan set, at regeringen melder ud, at man er indstillet på at lave en form for stop af salget af benzin- og dieselbiler. Den signalværdi skal man ikke underkende, siger Niels Buus Kristensen, transportøkonom, Klimarådet.

Den daværende Venstre-mindretalsregering var med støtte fra de nuværende regeringspartier i 2015 selv med til at sætte afgiften på salg af elbiler op frem mod 2020. Salget af elbiler blev herefter kraftigt bremset. I den nye klimaaftale foreslås det at hæve bundfradraget for el- og hybridbiler for under 400.000 i 2019 og 2020 og udskyde indfasningen af afgifter med et år.

– Vi har i Klimarådet foreslået en anden støtteordning, en den time-out for den nuværende indfasningsordning, som regeringen foreslår. Derudover står det ikke klart, hvordan regeringen vil komme i mål den fulde plan om at stoppe salget af konventionelle biler i 2030, siger Niels Buus Kristensen.

Regeringsudspillet forventer at et stop af salget af konventionelle biler kan betyde, at Danmark får over en million lavemissionsbiler på vejene i 2030.

– De, der køber en elbil, behøver ikke at være ligeså nervøse for, om de investerer i en blindgyde. Det vil også importørerne til at hente flere elbiler til landet, når man forventer at kunne sælge flere af dem, siger Niels Buus Kristensen og fortsætter:

– Der har også en effekt på europæisk niveau, fordi jo flere lande, der signalerer, at man agter at stoppe salget af konventionelle biler, jo større er muligheden for, at man kan blive enige om at lave en fælles udfasningspolitik i EU. Det vil for alvor kunne påvirke producenternes udviklingsindsats væk fra fossilbiler og hen mod elbiler

Regeringen sender et signal, om hvor Danmark skal hen på dette område, men siger ikke meget, om hvilke virkemidler man er klart til at implementere for at komme i mål. Det til trods vil Niels Buus Kristensen ikke kalde det for ”signalpolitik”:

– Jeg tolker de manglende konkrete virkemidler for at nå målet som en alvorlig bekymring for, at omlægningen kan få store negative konsekvenser for statskassen. Derfor er det fornuftigt nok, at regeringen vil have en samlet undersøgelse, af hvordan en ændret fremtidig afgiftsstruktur og virkemidler til fremme af elbiler skal spille sammen. 

Fakta

Danmark har ifølge regeringen et forventet reduktionsbehov på 32-37 millioner ton CO2 for at leve op til EU’s klimamål for 2030. Udspillet dækker 26 millioner ton med en forventning om, at et farvel til benzin- og dieselbiler får tallet til at stige. Kilde: Klimaudspillet.

Del

Journalist

Malthe Sommerand

Andre artikler

Om os

Analyse Media Group is a leading content marketing agency, producing specialised cross media campaigns in leading newspapers, on social media and online.

www.analysemediagroup.com

Analyse Media Group

    Om os

    Kontakt os

Vores kampagnesider