Weekly News

Når bæredygtighed går i skole

Med sin nyskabende konstruktion har Copenhagen International School i mere end halvandet år vist, hvordan hensynet til miljø og læring kan gå hånd i hånd.

På Levantkaj står Copenhagen International School (CIS). En imponerende konstruktion, hvor basen er en stor, flot og lys murstensbygning med enorme vinduespartier, mens, hvad der minder om containere med store ruder og beklædt med tusindvis af kvadratiske solpaneler, er bygget oven på basen i et asymmetrisk mønster. Hvert hjørne af den enorme skolebygning er markeret med et højt tårn. En cykelsti, legende børn og udendørs boldbaner vidner om adressens nye status som skoleområde, mens vandet, containerkranerne og de mange opstablede containere ved siden af skolen minder om stedets fortid som anløbshavn.

Oprindeligt bestod CIS af to mindre afdelinger i Hellerup og på Østerbro, men i marts 2017 bød den nye skole i Nordhavn velkommen til første skoledag. Den nye skolebygning er 25.000 m2 og har plads til 280 lærere og 1.200 elever.

En væsentlig vision for bygherren bag den nye CIS, Ejendomsfonden Copenhagen International School (ECIS), var at skabe en skole, hvor der var samspil mellem hensynet til miljømæssig bæredygtighed og optimale forhold for læring og undervisning.

Et eksempel på dette er skolens facade, hvor et nydesignet panelsystem af i alt 12.000 fleksible, solpaneler changerer i blå og grønne farver og leverer op mod halvdelen af skolens energiforbrug. En kostneutral løsning i forhold til en traditionel facade, og samtidig et valg, som ud over den miljømæssige gevinst, også tjener et læringsmæssigt formål, da solpanelerne i dag indgår som en naturlig del af elevernes skoledag i fag som fysik og matematik.

– Vi har bevist, at det kan lade sig gøre, siger Anders Smith, næstformand i ECIS, og henviser til dengang, hvor ECIS skubbede til det mulige og stod for opsætningen af verdens største samling af fleksible solpaneler.

Et andet eksempel er placeringen af drivhuse på tagene af tre af skolens fire tårne, det højeste på syvende etage.

– Det fungerer helt fantastisk med drivhusene, hvor eleverne både kan lege, men samtidig også lære noget om plantning af urter, frugter, afgrøder og biologi generelt, siger Thomas Nielsen, informationschef på CIS.

Han nævner her akvariet i det ene drivhus som eksempel, hvor de større elever laver forsøg med at bruge fiskenes afføring som næring. I skolens kantine har CIS også indført en såkaldt ”bæredygtighedsindsats”, hvor eksempelvis egnede madrester køres gennem en kværn og bliver til biogas og slutteligt bruges som gødning i landbruget.

CIS har i dag 950 elever i alderen 3-19 år fra 90 lande, hvoraf de udenlandske forældre ofte arbejder i Danmark for udenlandske firmaer eller organisationer. Alle eleverne er inddelt i fire alderstrin, og hver gruppe har sin primære undervisning i et af de fire tårne oven på basen.

For ECIS var det allerede i den indledende fase til nybyggeriet vigtigt af have fokus på international forskning i forhold til læring for eleverne og arbejdsforhold for lærerne. En konsekvens af dette er, at alle klasseværelser er placeret på et hjørne af tårnet, hvilket er en læringsmæssig fordel, da det sikrer en optimal tilstrømning af dagslys. I relation til optimale lysforhold er lokalerne også indrettet således, at lærerne kan justere lyset og veksle mellem varmt og koldt lys til undervisningen.

Udover gode lysforhold byder skolen på et moderne og avanceret ventilationssystem, der skifter luften i klasserne tre gange så ofte som påkrævet, og derved sikrer lav luftfugtighed, forbedret indeklima og optimal ilt til hjernen.

– Det fungerer rigtig godt, og særligt læringsmæssigt virker indretningen af klasseværelserne efter hensigten, siger Anders Smith og fortsætter:

– Både miljø- og læringsmæssigt ser vi hele projektet som en positiv udvikling for København, og vi er enormt taknemmelige for alle de sponsorer, som har hjulpet til.

Også internationalt har opførelsen af CIS vundet genklang og resulteret i adskillige priser for arkitektur, indretning og brug af solpaneler. En opmærksomhed man stadig mærker, og som tilmed er blevet en del af elevernes hverdag.

– Vi får ofte besøg af arkitekter og skoler fra hele verden, og vores elever har i dag vænnet sig til at være engelsktalende tour guides på skolen, fortæller Thomas Nielsen og fremhæver i den forbindelse skolens internationale miljø, der giver eleverne et ”internationalt kørekort” i at samarbejde med andre kulturer.  

Fakta

Byggeherre: Ejendomsfonden Copenhagen International School

Arkitekt: C. F. Møller

Byggeperiode: 2014-2016

Areal: 25.000 m2

Udstyret med 12.000 solpaneler

Indrettet til 1.200 elever og 280 lærere

Uddrag af præmiering:

Best Architecture over 1000 m2, 2018

Building Integrated Solar Technology – 2. præmie, 2017

Del

Journalist

Erik Djernæs Hansen

Andre artikler