European Media Partner
I takt med at flere og flere danskere e-handler, er der opstået flere nye leveringsydelser, for eksempel mulighed for at tilkøbe hurtigere levering, sporing af pakken og fleksibilitet angående leveringssted og tid. EMBALLAGE & FORPAKNING

Pris trumfer klima når danskerne skal have deres onlineordrer leveret

Levering er blevet et konkurrenceparameter for e-handlen. Derfor har Dansk Erhverv gennemført en befolkningsundersøgelse for at afdække hvilke parametre, der har størst betydning for danskerne, når de handler online.

En forudsætning for e-handlens hurtige vækst i Danmark har været udviklingen af et pålideligt, hurtigt og fleksibelt fragtsystem. I takt med at flere og flere danskere e-handler, er der opstået flere nye leveringsydelser, for eksempel mulighed for at tilkøbe hurtigere levering, sporing af pakken og fleksibilitet angående leveringssted og -tid. 

Pris og fleksibilitet er vigtigst for valg af fragtløsning

Det er først og fremmest pengepungen danskerne tænker på, når de skal vælge levering online. Ni ud af ti svarer at det enten er ’vigtigt’ eller ’meget vigtigt’ at leveringen er så billig som mulig. Men prisen på leveringen efterfølges skarpt af muligheden for selv at vælge, hvor pakken leveres. Modsat er sammedagslevering endnu ikke specielt populært blandt danskerne – kun 16 procent finder det ’vigtigt’ eller ’meget vigtigt’ for deres valg af levering. 

”Tallene bekræfter endnu engang, at pris og bekvemmelighed er alfa og omega, når danskerne e-handler. Men muligheden for at få leveret din ordre samme dag, som den bestilles, fylder altså ikke meget hos danskerne – endnu,” siger Matthias Lumby Vesterdal, politisk konsulent i Dansk Erhverv og henviser til, at flere danske virksomheder, ansporet af bl.a. Amazon, er gået i gang med at eksperimentere med sammedagslevering fra deres netbutikker.

Figur 1:

Hvor vigtigt er følgende for dig ift. levering, når du handler på nettet?


Kilde: Dansk Erhverv maj 2019, n=954 

Klima er ikke slået igennem - endnu
At fragten skal være klimavenlig, er heller ikke det store hit blandt danskerne. Kun lidt over en tredjedel fremhæver en klimavenlig levering som vigtig for dem. 
”Det er en smule overraskende, at vi oven på en valgkamp og et forår med stort fokus på klimaet – især blandt de unge - ikke kan se en større interesse for klimavenlige fragtløsninger,” siger Matthias Lumby Vesterdal, og fortsætter; ”Men det kan også afspejle, at markedet ikke i særlig stor grad tilbyder den type ydelser endnu. Derfor kan der sagtens være et stort potentiale i denne form for leveringer i de kommende år, efterhånden som hensynet til klimaet vinder frem i forbrugernes bevidsthed.”

Del

Journalist

Dansk Erhverv

Andre artikler

Om os

Analyse Media Group is a leading content marketing agency, producing specialised cross media campaigns in leading newspapers, on social media and online.

www.analysemediagroup.com

Analyse Media Group

    Om os

    Kontakt os

Vores kampagnesider