European Media Partner

Sikker nethandel er godt

Hvis du vil have succes med en onlinebutik, skal kunden vide, at du er til at stole på.


Hvis man går med tanker om at udvide sin fysiske butik eller forretning med en netbutik har Foreningen for Dansk Internethandel (FIDH) et simpelt råd.

– For at citere et godt, gammelt sportsbrand: så Just Do It, siger Henrik Theil, der er kommunikationschef hos FIDH Henrik Theil.

– De varer, man har i en butik eller portefølje, kan også sælges på nettet.


Men man skal være opmærksom på, hvordan ens elektroniske handel eller e-commerce er sikret. Ifølge Dansk Markedsføring er tendensen inden for e-commerce, at mere handel flyttes over på mobilen, og det sætter krav til, hvordan man sætter sin onlinebutik op. 

– En gammel sandhed i e-handel er, at man skal kigge sine værste konkurrenter over skulderen. Nogle af dem må gøre det godt, eftersom de eventuelt har taget markedsandele fra dig. Så kan man ligeså godt lære af dem, siger Henrik Theil.


Man kan som bevis på, hvor sikker ens butik er, f.eks. blive e-mærket. Det er ifølge borger.dk’s forbrugervejledning, en dansk ”mærkningsordning for sikker nethandel.” Har din netbutik e-mærket, er der sikkerhed for, at butikken lever op til gældende dansk forbrugerlov. Men ifølge FIDH er det ikke voldsomt svært at komme godt fra land med en netbutik. 

– Sæt dig ned, lav en forretningsplan. Og så gå i gang. Styrken ved nethandel er, at du kan brede dit markedsområde langt uden for postnummeret, siger Henrik Theil.


Han understreger, at det er vigtigt, at man har en alternativ plan og eventuelt også en exitstrategi, forstået på den måde, at man stopper op og siger: Kan jeg gøre det bedre? Så man ikke ødelægger det for sig selv, men det er et temperamentsspørgsmål, hvor stoppunkterne er, forklarer Henrik Theil.


Men der kan være teknisk hjælp og support at hente. Du kan købe en færdigprogrammeret butik med det rette domæne, der efterlever de formalia-krav, der stilles til bl.a. sikkerhed, forklarer Henrik Theil.

– Der er nogle overvejelser at gøre sig, når hjemmesiden og virksomheden begynder at fungere. Hvor meget skal du eksempelvis gøre selv, når det kommer til logistik. Du kan jo vælge at licitere hele varehåndteringen ud til eksterne, men du skal have en vis størrelse, før det kan svare sig, afslutter Henrik Theil. 


Sikkerheden består også i synlighed af de lovpligtige kontaktoplysninger, gør dine handelsvilkår klare, især om fortrydelsesret og hvordan de bliver leveret, når købet er foretaget. Her kan e-mærket og flere erhvervsorganisationer som FDIH og Dansk Erhverv hjælpe med gode råd.


Fakta

For at vurdere om din netbutik er sikker, kigger kunden efter om adressen i adressefeltet begynder med "HTTPS" i stedet for det sædvanlige "HTTP". S'et står for "secure", altså sikker. Dette og e-mærket er nogle af de ting, kunden kigger efter.

Kilde: Borger.dk


Del

Journalist

Malthe Sommerand

Andre artikler

Om os

Analyse Media Group is a leading content marketing agency, producing specialised cross media campaigns in leading newspapers, on social media and online.

www.analysemediagroup.com

Analyse Media Group

    Om os

    Kontakt os

Vores kampagnesider