European Media Partner

Skabe skaber rum

Man skal kende sin fortid, for at forstå sin nutid og kunne navigere ind i fremtiden, mener Andreas Haahr, administrerende direktør for Mogensen A/S, der producerer garderobeskabe til både virksomheder og private via forhandlere. 

- I 60’erne gav den stigende velfærd tv-apparater, biler og køleskabe og et klædeskab var blot et møbel i soveværelset. I 70’erne havde vi oliekrisen og opbremsning i forbruget, men i 80’erne var det igen tydeligt, at vi forbrugte mere og mere på specielt tøj og andre forbrugsgoder. I dag er en moderne garderobe fra væg til væg, og vi ser flere indrette sig med påklædningsrum – eller walk-in closet. Samtidig stilles der krav om, at vores produkter belaster miljøet mindre. Så en væsentlig del af vores fremtid hviler på, at vi er i stand til at levere både godt håndværk, godt design og bæredygtige produkter, siger Andreas Haahr.

Han peger på, at FNs 17 verdensmål er et godt eksempel på, hvordan bevidstheden om klodens tilstand gradvis ændrer forbrugernes adfærd og dermed stiller krav til producenterne. Samtidig vil den øgede bevidsthed om miljøbelastningen fra vores tøj ændre vores forbrug mod mindre nyt og en bedre udnyttelse af det, vi køber. 

- Her er det vigtigt med løsninger, der giver overblik. Det øger chancerne for, at man ikke laver fejldisponeringer, når man køber nyt tøj, fordi man ved, hvad man har. Derfor stiller vi et net af forhandlere til rådighed. Deres ekspertise hjælper med at finde de rigtige løsninger, fordi der tages afsæt i kundens behov og ønsker her og nu, men som også kan udvikle sig efterhånden som man skifter behov. Vores produkter afspejler denne udvikling. De passer ind et kundens hjem og understøtter udtrykket, samtidig med at de giver maksimalt med opbevaringsplads og overskuelighed, understreger Andreas Haahr.

Køkken og bad opfattes af mange som hjemmets primære rum, så der er ikke helt samme opmærksomhed på børne- og soveværelser og deres indretning med opbevaringsmøbler. Det betyder, at mange må gøre det om på et senere tidspunkt, og det er både dyrt og uhensigtsmæssigt. Ofte er det først når børnene flytter og hos andengangskøberne, at der kommer større fokus på bedre rum og indretning til opbevaring af ofte dyre rober. Der er dog en stigende bevidsthed hos førstegangskøbere om, at opbevaring af tøj og legetøj er en væsentlig del af livskvaliteten i travl families hverdag.

- Med vores løsninger skal du gerne få overblik over, hvad du har, og du kan glæde dig over vores produkt i mange år. Vi går derfor efter mere holdbare løsninger, og det er en væsentlig mission med vores skabe. En garderobeløsning koster, men anskaffelsesprisen for dit tøj er samlet set meget højere, siger Andreas Haahr. 

Mogensen A/S arbejder aktivt med at FNs verdensmål for bæredygtig udvikling, som bl.a. pålægger virksomhederne at sikre ansvarligt forbrug og produktion.

- Vi lægger vægt på at minimere vores energiforbrug og affaldssortering i produktionen. Vores råmaterialer består ca. af 90 pct. genbrugstræ. Den resterende del kommer fra bæredygtig skovbrug. Det er efterhånden en integreret del af vores DNA og tankegang, at vi viser respekt for omgivelserne, så vores produkter er med til at minimere belastningen af miljøet, siger Andreas Haahr.

Virksomheden samarbejder derfor også med viden-institutioner om fremtidens garderobeskabe, lige fra indretningen af de enkelte løsninger og helt ned i produktionsmetoden. 

- I fremtiden er jeg overbevist om, at vi kommer til at arbejder mere med kunstig intelligens, Augmentet Reality* og Virtual Reality. Så kan du som kunde opleve løsningen, som en del af det rum og hjem, du planlægger. Men fremtidens løsninger skal ikke kun være funktionelle og se æstetisk godt ud. De skal også være miljømæssigt forsvarligt produceret, med fuld udnyttelse af de muligheder vi har. Det opnår vi, når vi omgås ressourcer med respekt, slutter Andreas Haahr.


Del

Journalist

Bent Bøkman

Andre artikler

Om os

Analyse Media Group is a leading content marketing agency, producing specialised cross media campaigns in leading newspapers, on social media and online.

www.analysemediagroup.com

Analyse Media Group

    Om os

    Kontakt os

Vores kampagnesider