European Media Partner

Skalerbare løsninger giver flere adgang til industri 4.0

ANNONCE – SPONSORERET INDHOLD

Skalerbarhed og fleksible løsninger skaber helt nye muligheder for alle typer produktionsvirksomheder. Industri 4.0 er ikke længere kun for det helt store globale virksomheder. Også den danske underskov af SMV´er på tværs af brancher kan høste store fordele.

Industri 4.0 omfavner en lang række underliggende muligheder og løsninger, der alle relaterer sig til digitalisering. Hvad enten der er tale om robotteknologi, Big data, Internet of Things, automatisering eller energieffektivisering – for blot at nævne et par områder under den fjerde industrielle revolution – er det ikke mindre end hele dansk industris konkurrenceevne, der er på spil.

Det mener Ruben Kilgast, der er salgsdirektør hos Schneider Electric.

– De fleste virksomhedsejere og topchefer ved godt, at den globale konkurrence kræver digitalisering. Men mange tøver måske og er ikke rigtig kommet i gang. Men i de senere år har vi set løsninger og digitale produkter, der både er fleksible og skalerbare. Det betyder bedre muligheder for mange flere virksomheder, siger han.

Han peger på, at digitalisering selv med små investeringer kan tilføre både nye forretningsmuligheder og optimering af produktion gennem brug af data som katalysator for konkurrenceevnen. Ruben Kilgast mener, at det ikke længere er et spørgsmål om at entrere industri 4.0, men hvordan det skal gøres.

– Hos Schneider Electric har vi udviklet en meget bred og fleksibel tilgang til markedet for automatisering og digital transformation, der kan sikre energioptimering og smartere produktionsmetoder. Vi kalder det EcoStruxture og løsningen kan implementeres på tværs af vertikaler og forretningsområder, siger Ruben Kilgast.

Danmark er som bekendt et højlønningsland. Det betyder, at teknologiudvikling og kompetente højtuddannede medarbejdere er hjørnestenen for at få succes. Derfor passer dansk erhvervslivs allerede høje niveau af digitale kompetencer og viden-baserede prodution også umiddelbart godt til konkurrenceparametrene gældende for industri 4.0.

– De senere år har vi set flere store danske virksomheder flytte arbejdspladser tilbage til Danmark, fordi digitaliseringen gør det muligt at producere meget billigere og bedre. Tendensen bekræfter, at det nu er muligt at tilbyde digitale løsninger, hvor udbyttet fra automatisering er meget høj. Det giver nogle helt nye perspektiver, siger Ruben Kilgast.

Uanset den digitale modenhed i en virksomhed vil en automatiseringsstrategi skabe helt nye forretningsmuligheder. Det kan betyde helt nye servicekontrakter, hvor performanceafregning indgår eller forbedret energioptimering, der kan mærkes direkte på bundlinjen.

– Grundlæggende er det dataopsamling og analyse, der driver automatisering af produktion. Det gælder ikke bare på bestående anlæg eller maskiner, der kan få længere levetid og bedre ydeevne. Det gælder også når næste generation af udstyr skal designes, fordi virksomhederne kan samle viden op fra den tidligere produktion og analysere sig frem til nye metoder, siger Ruben Kilgast.

Under industri 4.0 er klimaspørgsmålet og energieffektivitet også blevet et vigtigt omdrejningspunkt som digitaliseringen kan understøtte. Der er især de helt store globale virksomheder, som driver denne udvikling. Men også her kan mindre danske produktionsvirksomheder med fordel melde sig ind i kampen, mener Ruben Kilgast.

– Vi må forvente, at miljø- og klimaspørgsmål kommer til at have stigende betydning for alle produktionsvirksomheder. Vi oplever i hvert tilfælde, at det for mange af vores store globale kunder spiller en meget central rolle som konkurrenceparameter. Men også digitalisering i mindre virksomhed vil åbne mulighed for at kvantificere meget præcist, hvilke miljøforbedringer, der kan dokumenteres og optimeres, siger Ruben Kilgast. 

Del

Journalist

Joachim Kattrup

Andre artikler

Om os

Analyse Media Group is a leading content marketing agency, producing specialised cross media campaigns in leading newspapers, on social media and online.

www.analysemediagroup.com

Analyse Media Group

    Om os

    Kontakt os

Vores kampagnesider