European Media Partner

Twitch – det virtuelle sportsstadion

Med Twitch kan du følge og heppe på opgør i e-sportens verden – og mere til

For forældre er Twitch et vindue ind i de unges verden

Du har sikkert spekuleret på, hvad din teenagedreng laver på sit værelse bag den lukkede dør. Hvis han ikke selv sidder og spiller computerspil, er det et godt gæt, at han er i gang med at følge andre spillere på Twitch. Twitch er den mest populære online tjeneste for live streaming af computerspil med over 50 millioner brugere hver måned. I USA er tjenesten så populær at mængden af internettrafik på Twitch i nogle perioder kun overgås af Netflix, Google og Apple. Det kan især være i forbindelse med en finale i en stor e-sport turnering.

En af de store attraktioner ved Twitch er, at du som tilskuer så at sige kan heppe på dit hold eller favoritspiller. Det sker i et kommentarfelt eller chatroom og kræver ganske vist, at du registrerer dig, men det er til gengæld gratis. Kun hvis du ønsker yderligere funktioner koster det penge. Foruden deltagelse i chatrooms giver den gratis registrering bl.a. mulighed til at gemme favoritkanaler. Adgang til Twitch sker enten gennem websiden twitch.tv eller gennem en app til smartphone eller spilkonsol.

På forsiden kan du vælge live streams foreslået af Twitch eller du kan dykke ned i en spilkategori, f.eks. Fortnite, League of Legends, Fifa 19 eller Counterstrike, og gå på opdagelse for at finde andre live streams. Det er også muligt at se tidligere afviklede spil, men live streaming er det, der gør Twitch anderledes og interessant for brugerne.


Det er også muligt at streame sine egne bedrifter i f.eks. League of Legends, men du eller dine unge mennesker skal nok ikke regne med mere end 10 – 20 følgere. De mest populære streamere bliver derimod fulgt af tusindvis af brugere og kan faktisk også tjene en god sjat penge ved det. Det sker ved at følgerne donerer såkaldte ”bits”, der er den lokale valuta på Twitch, eller ved at de overfører penge gennem PayPal. Til gengæld kan der være mulighed for at chatte direkte med nogle af stjernerne.

For forældre er Twitch et vindue ind i de unges verden. Her kan de se, hvad junior får en stor del af sin tid til at gå med. Twitch kræver ikke kendskab til spilkommandoer og det er den ægte vare, ikke en redigeret reklamevideo fra spilproducenten.

På mange måder minder Twitch om YouTube, men Twitch fokuserer på computerspil, mens YouTube henvender sig til en bredere gruppe. Det er dog ved at ændre sig - og i begge retninger. YouTube har startet sin YouTube Gaming kanal, mens Twitch får flere og flere kanaler, som handler om andet end computerspil.

Den mest populære af disse kanaler er IRL (In Real Life eller I Det Virkelige Liv), hvor en person simpelthen chatter online med andre brugere, mens han eller hun foretager sig et eller andet for åbent kamera. Det kunne være en håbefuld amatørkok, der laver mad i sit køkken, men det kunne også være helt banale aktiviteter som at gå tur med hunden eller spise pommes fritter. Kun fantasien og straffeloven sætter grænser og alt har tilsyneladende interesse.


En anden kanal er Creative, hvor du kan følge amatørkunstnere (og enkelte professionelle) i deres arbejde og du finder ikke kun traditionelt maleri eller tegning, nærmest tværtimod. Her er kropsmaling, digital kunst, skulpturer udført i 3D print og meget mere.

Twitch så dagens lys i 2011 og har i sin korte levetid har udviklet sig kraftigt og går i dag mere og mere i retning af at blive et socialt medie i stil med Facebook. Du kan for eksempel sende private beskeder til andre brugere og opdatere din status ved hjælp af Pulse funktionen, hvor du også kan kommentere og ”like” andre brugeres opslag, helt som på Facebook.

En del af fællesskabet er det særlige ”sprog”, hvor der anvendes emojis, som ikke kendes andre steder fra. Netop oplevelsen af fællesskab som på et fodboldstadion har gjort Twitch populær blandt unge computerspilsentusiaster. Her kan de samles om en fælles interesse, kommentere kampene og udveksle ideer.

Og der er andre end unge gamere, der har fået øje på mulighederne. Amazon smed i 2014 970 millioner dollars eller 6,4 milliarder kroner på bordet for at købe Twitch. YouTube, der er ejet af Google, har som sagt også ambitioner inden for streaming af e-sport og en anden konkurrent med dybe lommer er Mixer, som Microsoft står bag. Der er altså virkelig tale om et område, som har IT-giganternes interesse. Twitch er dog indtil videre langt foran både Mixer og YouTube Gaming målt på antal brugere.

Fakta

Twitch er en streamingtjeneste med fokus på computerspil og e-sport. Siden starten i 2011 er Twitch vokset eksplosivt og de nu mere end 50 millioner brugere kan følge deres favoritter inden for alle slags computerspil og chatte med dem. Adgang sker fra PC, tablet, smartphone eller spilkonsol.

Del

Journalist

Steen Andersen

Andre artikler

Om os

Analyse Media Group is a leading content marketing agency, producing specialised cross media campaigns in leading newspapers, on social media and online.

www.analysemediagroup.com

Analyse Media Group

    Om os

    Kontakt os

Vores kampagnesider